Scania
Scania: Den europeiska marknaden tar fart
“Våra kunder har en hög beläggningsgrad vilket ökar incitamentet att förnya och utöka flottorna. Andra viktiga underliggande faktorer är att det finns ett utbytesbehov av de stora volymerna från 2007-2008 och att kunderna nu känner sig trygga med den nya Euro 6-teknologin”, säger Scanias vd och koncernchef Per Hallberg.
Orderingången i Europa uppges fortsatt vara stark trots säsongsmässig påverkan. Samtidigt är efterfrågan fortsatt mycket svag i Brasilien även om det finns ljusglimtar i Latinamerika, som exempelvis Argentina, Chile och Peru. Efterfrågan var fortsatt låg i Ryssland och i Mellanöstern.
Totalt sett uppgick Scanias orderingång till 14.921 lastbilar (16.989) under det tredje kvartalet 2015.
Scanias marknadsandel i Europa ligger på 16,6 procent för årets första nio månader, vilket sägs vara 1,6 procentenheter bättre än i fjol. Ökningen är bland annat kopplad till ett ledande Euro 6-program och försäljningsaktiviteter i nya segment.
På bussidan ligger Scanias marknadsandel i Europa på 6,8 procent för årets första nio månader, jämfört med 5,1 procent motsvarande period ifjol.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.