Scandinavia Online: Ingen given vinnare

Pengarna forsar ur portalbolaget Scandinavia Online och det är svårt att säga när vinsten kommer.

I förra veckan fick Stockholmsbörsen sitt första internetportalbolag: Scandinavia Online (SOL). SOL har en av Sveriges mest välbesökta sajter, Passagen, och ligger också bra till på andra nordiska marknader. Det är utifrån den positionen som bolaget vill erövra mer av nordbornas nätsurfande. Dels ska det ske med hjälp av nya tjänster, exempelvis konsumentupplysning, och på sikt också telefoni, el- och internetabonnemang. Dessutom vill SOL bli starkare i Danmark och Finland och även satsa på en portal för mobilt internet, som ska integreras med den befintliga.

Förtjänsten kommer från annonser och “hyresintäkter” från sajten. En mindre del är intäkter från de egna e-handelsbolagen Netbonus (internetköpklubben) och auktionssajten Bid 2 Day men i framtiden väntas intäkterna från annonser och distributionen av e-handeln att växa.

Men SOL måste satsa på att bli störst. Receptet för att lyckas på nätet blir att ha ett attraktivt innehåll på sajterna, något som troligen kostar en hel del pengar. Alla sajter kommer inte att lyckas och det återstår att se om SOL är en av dem.

Bra ägarsituation

Till SOL:s fördel talar att bolaget har en bra marknadsposition i Norden. Portalen har några starka varumärken på sina sajter och är näst störst (eller störst, beroende på hur man räknar) i Sverige, nummer ett i Norge, näst störst i Danmark men hamnar först på 14:e plats hos de finska internetanvändarna. Ägarsituationen, med Schibsted, Telia och Telenor som huvudägare, kan bidra till gynnsamma avtal. Exempelvis har SOL gjort upp med Telia Nära som har flera av Passagens tjänster på sin internetsida. På så sätt får Passagen exponering och ökar antalet användare.

De flesta prognoser pekar också uppåt för Scandinavia Online. Annonseringen på internet (banners och sponsring) växte med 190 procent under första kvartalet i år, enligt Institutet för Reklam och Media (IRM). Och resten av året blir tillväxten minst 80 procent, troligen mer, spår IRM. E-handeln, å sin sida, väntas växa som andel av den totala detaljhandeln från dagens 1,6 procent till 2 procent för helåret tror Handelns Utredningsinstitut (HUI).

När kommer vinsten?

Trots glada prognoskurvor lyser SOL:s resultatsiffror ilsket röda. Första kvartalet i år visade bolaget en rörelseförlust på 100 miljoner kronor. Senast år 2003 väntas kassaflödet bli positivt, men koncernchef Birger Steen kan inte säga när portalbolaget kommer att visa lönsamhet på nedersta raden, eftersom det avgörs av förvärvstakten.

Och det finns fler frågetecken. Det är tveksamt om intäkterna från annonser och e-handelspartners kommer att räcka. Antalet konkurrerande sajter ökar i rasande takt, och SOL:s portal är inte på något sätt unik. Dessutom har e-handeln till konsumenter (så kallat b2c) upplevt en milt sagt skakig vår, och larmrapporterna om förestående konkurser har duggat tätt. Förtroendet hos placerarna är om inte kört i botten så rejält naggat i kanten.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase