Scandics VD: ”Vi är ett mycket mer effektivt bolag än innan pandemin”

Scandic Hotels släpper rapport som visar på 6% organisk tillväxt och marginaler över prepandemiska nivåer. "Scandic är ett mycket bättre och effektivare bolag än innan pandemin", förklarar bolagets VD Jens Mathiesen i en intervju med Afv.
Scandics VD: ”Vi är ett mycket mer effektivt bolag än innan pandemin” - Scandic Hotel VD
Scandic Hotels VD, Jens Mathiesen. Foto: Scandic

Hotellmarknaden hade det tufft under pandemin. För Scandic Hotels innebar 2020 ett omsättningstapp på 60% och nästan 5 miljarder kronor i rörelseförlust (Ebit).

Men efter att restriktionerna hävdes i februari 2022 förbättrades bokningsläget snabbt. Scandics Q2-rapport blir det femte och kvartalet i rad med stabil intjäning.

Under andra kvartalet växer bolaget 5,9% organiskt (7,9% total tillväxt). Omsättningen landade på 5 693 miljoner kronor vilket var 5% över analytikernas förväntningar, enligt en sammanställning av Infront. Scandic lyfter själva fram justerad Ebitda som resultatmått. I Q2 tjänade bolaget 772 miljoner i justerad Ebitda (13,6% marginal) vilket var 5% över konsensusprognosen.

När Afv ringer upp förklarar Scandics VD Jens Mathiesen att han är nöjd med kvartalet:

“Jag är väldigt nöjd. Vi kommer in starkare än förväntat. Vi har bra momentum i Scandic och levererar ett generellt sett ett mycket bra resultat med ökad omsättning. Efterfrågan i kvartalet var hög. På alla sätt är jag väldigt nöjd”, säger Mathiesen.

Trots att Scandic slår konsensusprognoserna är marknaden skeptisk och handlar ner aktien över 6%.

63% BELÄGGNING

Beläggningsgraden var 63% för Scandic. Vilket är ungefär i linje med Q2 2022 (63,2%). Jens Mathiesen påpekar att det är viktigt att beakta det faktum att Scandic har fler rum nu för tiden.

“Vi är nöjda med det, beläggningen är i linje med ifjol. Detta innebär att vi säljer fler rum än ifjol då vi har ungefär 3% mer rum idag jämfört med 2022. Ser man mot 2019 ligger beläggningsgraden dock fortfarande lite lägre. Vi har som sagt mycket fler rum än då, men vi har inte återhämtat oss fullt ut vilket ger potential”, säger han.

Var ligger break-even nivån för beläggningen?

“Det beror lite på. Vi har sagt tidigare att vi är break-even runt 50% beläggning. Men vi har kommit längre och är ett mycket mer effektivt bolag idag. Mäter man Scandic idag mot 2019 så är vi väldigt mycket starkare. Bolaget är ett bättre bolag än vi var då.”

Genomsnittliga rumspriset är upp 11% för Scandic jämfört med 2022. Och jämfört med 2019 har priserna stigit mellan 15-21%. Detta betyder att Scandic fullt ut hanterat de inflationskostnader som tillkommit sedan dess, menar Mathiesen.

Hur mycket har evenemang, såsom Beyoncé konserten, påverkat priserna?

“Vi har alltid evenemang och konserter. Det som är bra är att vi är tillbaka till det vi såg före pandemin med större konserter och evenemang. Det påverkar positivt och driver priserna. Men det gjorde det också före pandemin. Det är inte något speciellt att vi har mycket konserter. Men det är klart att när Coldplay spelar i Göteborg under flera tillfällen så fyller det hotellen till väldigt bra priser,” säger han.

GYNNAS AV SVAG KRONA

Pandox lyfte i sin rapport att en svag valuta ökade internationell efterfrågan, är detta något ni märkt av?

“Vi är inte direkt påverkade. Det som hänt är att det blivit billigare att vara turist i Sverige just nu, även i Norge för den norska kronan är också svag. Det ser vi en positiv effekt av. Men totalt sett har vi fram till juni inte sett någon stor effekt. Vi ser att den inhemska marknaden är väldigt stark och vi förväntar oss att en del familjer stannar här och semestrar i Sverige”, säger Mathiesen.

Har marknadsdynamiken förändrats sedan pandemin? Har det skett konkurser och konsolidering?  

“Det var inte så många som gick i konkurs 2020. Så generellt sätt är det ingen jättekonsolidering. Men de stora aktörerna fortsätter att växa lite snabbare än de mindre. Det jag kan se har förändrats är att konsumenten flyger lite mindre men stannar på hotellet lite längre. Inrikes har antalet flygresor gått ner, men längden på bokningarna har gått upp, även på affärsresor”, avslutar han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.