Scandics VD: ”Många fastighetsägare som kommer till oss nu”

Scandic Hotels visar stärkt omsättning och stärkt rörelseresultat under andra kvartalet. När fastighetsmarknaden byter skepnad gör Scandic om kontor till hotell. Samtidigt går den tyska expansionen starkt. ”Nu har vi råd att investera i tillväxt, i hotell och i renoveringar", säger VD Jens Mathiesen till Afv.
Scandics VD: ”Många fastighetsägare som kommer till oss nu” - scandic go vd
Jens Mathiesen är VD för Scandic Hotels. Foto: Pressbild

Hotelloperatören Scandic Hotels har medvind. Omsättningen steg 3,1% under andra kvartalet till 5,8 mdr kr. Rörelseresultatet stärktes också med 11,3% och kom in på 927 Mkr, en klar förbättring jämfört med andra kvartalet 2023 som visade 833 Mkr.

Den genomsnittliga beläggningsgraden ökade till 64%, under första kvartalet uppgick motsvarande siffra till 51,9%.

Börsen reagerade dock surt på bolagsrapporten och aktien handlades under dagen ned 5%.

Investerar och renoverar

Jens Mathiesen är VD för Scandic Hotels och uppger att han är ”jättenöjd” med resultatet i andra kvartalet.

”Vi gör ett starkt resultat och når marknadsförväntningarna på Ebitda-tillväxten under kvartalet. Framförallt stiger Ebitda-marginalen från 13,6% till 14,3%. Det visar på att vi utvecklar verksamheten på ett bra sätt och att vi har ordning på våra kostnader”, säger han till Affärsvärlden.

Kassaflödet från löpande verksamhet landade på 463 Mkr, vilket är 30,3% sämre jämfört med samma period ifjol. Anledningen är senarelagda hyresbetalningar och investeringar, berättar VD:n.

”Det handlar om medvetna beslut. Jag har haft mycket stort fokus på att få ned skulderna efter pandemin. Det är några efterbetalningar på hyror som släpat efter. Men vi har också skruvat upp investeringstakten”, säger Jens Mathiesen och fortsätter:

”Nu har vi råd att investera i tillväxt, i hotell och i renoveringar. Vi investerar mer i år än vad vi gjorde förra året.”

Scandic Hotels rapporterade en ökad räntebärande nettoskuld på 1,6 mdr kr. Jens Mathiesen menar att skulden ligger på okej nivåer.

”Det gör inget av vi har den här nivån på skuld som motsvarar 0,6x-0,7x Ebitda, det är väldigt lågt. Det gör tvärtom att vi kan öka investeringstaken. Renoveringar är bäst för oss att göra mellan december och påsk, så då ökar vi på fram till maj vilket gör att det ser olika ut i kvartalen”, säger Jens Mathiesen.

TITTAR MER PÅ TYSKA MARKNADEN

Scandic Hotels verksamhet i Sverige, Norge och Finland rörde sig svagt uppåt sett till nettoomsättning och justerad Ebitda. Störst ökning stod Övriga Europa för, där Danmark och Tyskland ingår. Det affärsområdet levererade en Ebitda-marginal på 19,3% för andra kvartalet.

”Våra tyska hotell går väldigt stabilt och bra. Den tyska marknaden är väldigt intressant för oss framöver, där växer verksamheten bra och det rullar på”, säger Jens Mathiesen och fortsätter:

”Danmark, särskilt Köpenhamn, har levererat väldigt starkt också. Köpenhamn är en internationell stad med många flyglinjer. Det är väldigt många amerikaner som kommer till Köpenhamn och som driver på tillväxten där.”

Nytt lojalitetsprogram

Till hösten inför Scandic Hotels ett nytt lojalitetsprogram. Syftet är att öka gästernas lojalitet, det kommersiella erbjudandet och antalet bokningar direkt via Scandics hemsida istället för att använda någon annan plattform. På frågan om hur lojalitetsprogrammet kommer påverka lönsamheten svarar Jens Mathiesen:

”Jag får vara försiktig med hur effekten blir, för det märker vi nog först nästa år. Vi har runt 2,8 miljoner medlemmar och vår ambition är att få många fler. I början av nästa år lanserar vi också en ny app och då kan vi skapa en bättre personifierad kundupplevelse”, säger hotell-VD:n. Med appen ska det gå att checka in och checka ut smidigare än idag.

Två Scandic Go-hotell

Under kvartalet har Scandic signerat två nya Scandic Go-hotell till sin pipeline, ett i Göteborg och ett i Umeå. Det är tidigare kontorslokaler som konverteras till hotell, vilket följer den stora globala underliggande trenden om att kontorsytorna minskar när distansarbetet ökar.

”Det har frigjorts en del kontorsytor på centrala och intressanta lägen i stadskärnorna. Då är det möjligt att konvertera kontoret till ett hotell. Scandic Go passar bra för att konvertera kontorsfastigheter som inte kräver samma typ av backoffice eller kök. Det gör det väldigt enkelt för oss att göra konverteringen”, säger Jens Matheisen och tillägger:

”Det är många fastighetsägare som kommer till oss om detta just nu. Det här är bara de två första vi har signat men vi har många dialoger på gång.”

Ska växa med tusentals rum

Scandic Go-hotellen är också en del av hotellkedjans tillväxtplaner framöver.

”Vi växer med ett par signaturhotell också, men vi växer mest med Scandic Go. Vi närmar oss en pipeline med runt 900 rum för Scandic Go och vi har totalt 2 200 rum i vår pipeline. Tittar vi mot nästa år så tror jag att hälften av vår pipeline kan vara Scandic Go-hotell”, säger Jens Mathiesen. Han förklarar också att signaturhotell är de hotell som har en lite lyxigare del och har mer av en egen branding, så om Grand Hotel by Scandic i Oslo eller Haymarket by Scandic i Stockholm.

”Vi har en ambition på att signera mellan 1 000 och 1 500 rum per år för Scandic Go, och vi taktar på bra mot det målet just nu”, säger han.

Om vi lyfter blicken mot den nordiska marknaden. Hur positionerar ni er jämfört med Strawberry och Elite?

”Vi kämpar alla i samma segment. Hotellkvaliteten i Norden är hög, det har hänt mycket de senaste 20 åren. Tittar vi på många av de hotell som byggs av våra konkurrenter så är det en hög nivå vi alla positionerar oss på. Vi är kända för att ha en bra produkt till ett bra pris och vi lever på det löftet till våra gäster. Vi är en midmarket-operatör, men man ska komma ihåg att midmarket i Norden har en hög nivå. Det märker vi särskilt när vi skalar upp hotellen i Tyskland”, säger Jens Mathiesen.

Du nämnde det här med ny app tidigare. Vilken påverkan kommer AI och ny teknologi ha för er?

”Vi är en industri som ligger efter i utvecklingen. Vi ska bli bättre på att jobba med teknologin i våra bokningssystem, våra call center och kunna erbjuda bättre service till våra gäster. AI gör också att vi kan underlätta backoffice, göra bättre bemanningsplaner och bygga upp system som optimerar vår workforce management”, räknar Scandic-VD:n upp som exempel.

Uppsida med AI

Han menar att de amerikanska konkurrenterna redan jobbat med den typen av teknologi i 6-8 års tid och konstaterar att flera nordiska bolag kommer behöva lära sig snabbt.

”Det finns stor potential. De amerikanska verksamheterna är redan på AI 3.0 medan branschen är på 1.0, i alla fall om man har det tankesättet. Det finns inga tvivel om att det finns mycket uppsida med teknologin”, säger  Jens Mathiesen men slår samtidigt ett slag för IT-säkerheten:

Baserat på allt vi pratat om nu – hur ser ett Scandic-hotell ut om 10 år?

”Jag tror det blir mer fragmenterat och mer differentierat än det vi känner till idag. Vi är ett multibrand idag och har ett modervarumärke som är Scandic, och vi får mer och mer anpassade hotell efter olika typer av gästers behov. “Titta bara på Scandic Go och våra signaturhotell”, säger han och påpekar att det blir ännu viktigare att lyfta fram respektive hotells unika faciliteter.

”Ska du på spa, vilka hotell väljer du mellan då? Ska du ha en konferens för 1000 gäster, vilka hotell kan jag välja mellan då? Vi kommer att paketera vår hotellportfölj och vår hemsida så det blir mer tydligt. Så vi kommer fortsätta differentiera oss framöver”, säger Jens Mathiesen.

Scandic Hotels, Mkr Q2-2024 Q2-2023 Förändring
Nettoomsättning 5 871 5 693 3,1%
Justerat ebitda 841 772 8,9%
Justerad ebitda-marginal 14,3% 13,6%
Rörelseresultat 927 833 11,3%
Rörelsemarginal 15,8% 14,6%
Nettoresultat 310 271 14,4%
Resultat per aktie, kronor 1,50 1,27 18,1%
Kassaflöde från löpande verksamhet 463 664 -30,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.