Scandi Standards VD: ”Inte alls hotade av vego-trenden”

Framtiden luktar grillad kyckling. Det menar i alla fall Scandi Standards VD Jonas Tunestål som fått investerarna att hitta tillbaka genom förbättrade marginaler och ljusning i tunneln för den pressade danska verksamheten.
"Den viktigaste trenden nu är kyld färdigmat", säger kycklingsbolags-VD:n som också berättar om:
✓ Kycklingens ökade popularitet: "Enda proteinet som växer"
✓ Storägaren Lusiaves: "En styrka för bolaget"
✓ Hur målen ska nås: "Där ligger jättestora pengar"
Scandi Standards VD: ”Inte alls hotade av vego-trenden” - scandi
Jonas Tunestål är VD för kycklingbolaget Scandi Standard. Foto: TT / Scandi Standard

Jonas Tunestål har under större delen av sin karriär varit VD för ett av Sveriges största slakteri, KLS. I linje med de globala trenderna han ser har han tagit steget från ko och gris – till kyckling. Sedan två år är han högsta hönset för Scandi Standard.

“Utöver att det är billigare, mer hållbart och har högt proteininnehåll så kan alla äta det. Det finns inga religiösa begränsningar, som fläsket exempelvis”, säger Jonas Tunestål.

Kycklingens popularitet ökar

Kyckling är det enda proteinet där konsumtionen ökar, påpekar kycklingbolags-chefen under en presentation hos ABG Sundal Collier för investerare. Det talar också för att det är “absolut rimligt” att bolaget kan nå sitt mål om att generera 3 kronor i rörelsevinst per kilo kyckling. Scandi Standard är ett av få bolag som mäter vinst per kilo. Specialfettbolaget AAK ett annat.

“Andra ledande spelare i Europa är på den nivån. Vi ska också kunna nå dit”, säger Jonas Tunestål.

Bolaget redovisade ett ebit per kg på 1,74 kr under årets första kvartal.

Starkt momentum

Med ett par tuffa år i ryggen har Scandi Standard på senare tid åter lyckats komma upp på fötterna. Den danska verksamheten inom affärsbenet Ready to cook går inte längre med förlust och på koncernnivå har marginalerna börjat leta sig upp mot historiska nivåer, på omkring 4%. Jonas Tunestål ser ljusa framtidsutsikter för affärsområdet som han bedömer kommer fortsätta växa och bidra till Scandi Standards mål om en rörelsemarginal på 6%. De senaste tio åren har bolaget bara vid ett fåtal kvartal sniffat på den nivån.

“Vi tror stenhårt på att att vi kan nå målet och har en plan på hur vi tar oss dit. I stora drag handlar det om att öka försäljningen och förbättra effektiviteten i värdekedjan – där ligger jättestora pengar”, säger Tunestål i en intervju med Afv.

Han menar att bortfallet i värdekedjan, från kläckt ägg till färdig mat på bordet, är alldeles för stort i dagsläget. Det kan handla om allt mellan att ge rätt foder till kycklingarna till hur effektiva bolagets maskiner är.

Sedan årsskiftet har insynsköpen haglat in och aktiekursen i kycklingbolaget stuckit upp med närmare 30%.

Vad är det som ni gjort rätt?

“Historiskt har det varit en del brutna löften och hopp som inte infriats. Det har också varit en hel del medieuppmärksammanden”, säger Jonas Tunestål som bland annat syftar på avslöjanden från exempelvis Aftonbladet om missförhållanden hos Kronfågel som är en del av Scandi Standard-koncernen. Händelser som sänkt aktien på börsen flera gånger.

“Mitt uppdrag har varit att skapa stabilitet i bolaget och öka kommunikationen. Det tycker jag att vi har gjort. Inåt har vi arbetat med att plocka ut mer värde från proteinet och att sätta rätt produkt på rätt plats. Men vi har mycket mer att göra”, fortsätter han.

“Dödligheten bland fåglar är dryga 50%. Hos Scandi Standard är den cirka 3%”, säger Scandi Standards VD Jonas Tunestål. Pressfoto.

Hur hotade är ni av vegan- och vegetariantrender?

“Inte alls. I Europa är det bara kyckling som växer. Inte växtbaserat, inte gris och inte nötkött.”

“Färdig-preppat som gäller”

Vilka är trenderna ni absolut inte får missa?

“En superviktig trend är att konsumenter efterfrågar mer och mer kyld färdigmat. Det ska vara färdig-preppat. Färdiggrillad kyckling i butik är också omtyckt. För 50-60 år sedan var det hela kycklingar med ben som gällde. Så är det inte nu, utan konsumenterna vill ha benfria lår från att för bara några år sedan efterfråga lår med ben i. Strimlad kyckling att kasta ner i pastan är också väldigt trendigt just nu.”

Vad blir nästa stora grej?

“På Europa-nivå är det benfria lår fortsättningsvis. Vi märker också en trend med att toppa pizzan med kyckling där det tidigare varit bacon och griskött som använts. Längst upp på innovationslistan har vi kycklingchips. Men de stora strömningarna är till kyckling utan ben och en minskad tillagningstid. Den trenden måste vi, och kommer att, fånga och därför tror vi på god tillväxt i segmentet Ready to eat framöver. Det bara växer och växer.”

Det portugisiska kycklingbolaget Grupo Lusiaves fortsätter att stärka greppet om Scandi Standard och har gått om investmentbolaget Öresund som största ägare. Hur ska man se på det?

“Det är inte min uppgift att ha åsikter om. Men man kan säga att vi har Paulo Gaspar från Lusiaves som sitter i styrelsen och han bidrar med mycket kompetens och erfarenhet.”

Vilka intentioner Lusiaves har vill Tunestål inte spekulera i.

“Tittar man på vår styrelsesammansättning känner jag att vi har en väldigt stark styrelse med olika kompetenser. Det är en styrka.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF