Intervju Grön omställning
SCA-chefens känga till regeringen: ”Alla drar öronen åt sig”
"Den här politiska osäkerheten gör att alla drar öronen åt sig", menar han.
Marknaden för biodrivmedel är fortsatt svag efter regeringens beslut att sänka reduktionsplikten för diesel och bensin från och med den 1 januari i år. Det uppger SCA i samband med rapporten för det tredje kvartalet.
“Det är klart att om man över en natt ändrar inblandningskravet på förnybart i diesel från 30,5% till 6% så skapar det en situation vi inte kan råda över”, säger SCA:s VD Ulf Larsson.
Han menar att de tvära kasten är symptomatiska för hur politikerna bidrar till att bromsa hela den gröna omställningen.
“Det är klart att om det inte finns ett politiskt regelverk som är stabilt så kommer man inte heller att få de här stora investeringarna. Osäkerhet och instabilitet påverkar investeringsviljan negativt. Det är ingen tvekan om att det är så”.
Och den här osäkerheten, är det främst politiken du tänker på då?
“Ja, jag tror nog att vi är vana som företag att ta affärsrisker. Men just den här politiska osäkerheten gör att alla drar öronen åt sig. Om vi inte vet vilka förutsättningar som gäller så kan man ju inte investera.”
Uniper avbryter projekt
Den tyska energijätten Uniper meddelade nyligen att planen om att bygga en fabrik för grönt flygbränsle i Långsele stoppas, då den inte längre bedöms vara “tillräckligt affärsmässig”. SCA planerar en liknande anläggning vid Östrands massafabrik i Timrå, även om inget slutgiltigt investeringsbeslut har fattats. Enligt Larsson ligger bollen nu hos regeringen. Han efterlyser “klara spelregler” och en långsiktig energipolitik som inte förändras få fort det blir ett regeringsskifte.
“Vi har gjort i ordning en fantastisk industriplats i direkt anslutning till Östrand. Om förutsättningarna finns för att bygga ett bioraffinaderi där så
kommer vi att göra det. Om förutsättningarna inte finns kommer den här industriplatsen att användas till något annat.”
Vill se politisk styrning
SCA-chefen understryker att biodrivmedel alltid kommer att vara dyrare än fossila bränslen. För att satsningarna ändå ska bli av krävs någon typ av politisk styrning i form av exempelvis utsläppsrätter eller tvingande åtgärder, säger han.
“Biodrivmedel är dyrare, men alternativet att inte göra omställningen kommer också att kosta i form av klimatförändringar och annat. Det finns en avvägning att göra där och det är en svår fråga”, säger Larsson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.