SBI-indikatorn: Metro störst

Under förra veckan delade mediekoncernen Modern Times Group (MTG) ut tidningsimperiet Metro International till de egna aktieägarna. Samtidigt noterades Metroaktien på SBI-listan och värderas där till närmare 6 miljarder av placerarna, vilket nästan fördubblade börsvärdet på SBI till 13 miljarder kronor.

Slagsidan kan förefalla betänklig men det är inte första gången ett bolag ensamt svarat för omkring halva börsvärdet på SBI. Två andra Stenbeckkontrollerade bolag, MTG och den europeiska teleoperatören SEC, numera fusionerat med Netcom, dominerade för något år sedan SBI. När MTG på sin tid noterades på listan låg börsvärdet på ungefär samma storleksordning som Metros gör idag.

Metro är något så ovanligt som en snabbväxare i en bransch som annars kommit att präglas av stagnation. I Sverige är tidningsläsandet på tillbakagång men Metro kompenserar detta genom expansion utomlands.

I Sverige och då framför allt i Stockholm går det mycket bra för Metro. Vinsterna i huvudstaden hjälper till att finansiera expansionen på övriga marknader. När Metro lanserades i Stockholm lyckades tidningen snabbt locka till sig läsande kollektivtrafikanter och läsare med låga inkomster. Dessutom har tidningen fått agera ganska ostört. Motåtgärderna från tidningsdrakarna har inte bitit på Metro som lyckats lägga beslag på en del av annonskakan.

Frågan är dock hur länge Metro Stockholm ska kunna subventionera den globala expansionen. Det mesta pekar på att konkurrensen tilltar här hemma i höst. Två gratistidningar är på väg in på marknaden, Stockholm News och finska 100 Nyheter, vilket kan komma att pressa annonspriserna framöver. Fallande annonsintäkter slår snabbt på resultatet eftersom det är Metros enda intäktskälla. Å andra sidan har Metro ett starkt fäste som förmodligen blir tufft att rubba.

Metros strategi är densamma på alla marknader. Tidningen har samma layout och delas ut gratis, vanligen via kollektivtrafiken. Genom att Metro inte satsar på egna tryckerier och att en stor del av materialet köps in utifrån hålls investeringskostnaderna nere. Tanken är att de etablerade tidningarna ska generera positivt kassaflöde och därigenom betala för bolagets fortsatta expansion i nya städer.

Expansionen utomlands går dock inte lika lätt som den gjort här hemma. Dagspressmarknaden i de flesta större städer utgör några av de mest mogna mediemarknaderna och oligopol eller monopol är inte ovanligt. De etablerade tidningarna kämpar därför med näbbar och klor för att stänga ute Metro eller så startar de snabbt egna konkurrerande gratistidningar. Därmed skenar Metros etableringskostnader iväg.

Omsättningen fortsätter att stiga i snabb takt och ökade närmare 70 procent till 45 miljoner dollar, motsvarande drygt 400 miljoner kronor, jämfört med första halvåret i fjol. I samma takt drar förlusterna iväg och landade på drygt -17 miljoner dollar, omkring -155 miljoner kronor. Vissa marknader, som Prag, Budapest och Holland, börjar dock visa positiva siffror räknat på månadsbasis.

Det är nu upp till Metro och den nye VD:n Pelle Thörnberg (till helt nyligen VD på MTG) att bevisa att tillväxtstrategin håller.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase