Om Afv
Satsningarna som ska göra Afv ännu bättre: ”Kvalitetsstämpel”
Det går bra för Affärsvärlden. Omsättningen för AFV Media har ökat fyra år i rad och rörelsemarginalen är en av branschens högsta. Även 2024 ser ut att fortsätta i samma riktning.
Prenumeranterna ökar stadigt och över 200 000 läsare tar varje vecka del av Afv:s prisbelönta analyser, granskningar och reportage.
“Vår utveckling är ett bevis på att vår modell som oberoende medieföretag fungerar. Det ger oss råg i ryggen att fortsätta satsa på att plocka marknadsandelar”, säger Josefin Sigedal, VD på AFV Media.
I takt med att läsarna blir allt fler växer också Affärsvärlden, med en förstärkt organisation och flera nya satsningar.
Större redaktion
“Vår ambition är att fortsätta leverera det som gjort att våra läsare älskar produkten – högkvalitativa och oberoende analyser, djupgående granskningar och insiktsfulla reportage”, säger Peter Benson.
Under hösten har Affärsvärlden storsatsat på redaktionen och rekryterat tre analytiker och fem nya reportrar. Dessa kommer bland annat från Dagens Industri, Expressen och SvD. Utöver det blir det ett skifte i chefspositionerna.
Max Jedeur-Palmgren blir ny chefredaktör för Affärsvärlden. Han har varit redaktör på tidningen sedan 2021.
“Jag är otroligt glad och stolt över att Max tar över som chefredaktör. Glad för att Max är en väldigt bra chef och redaktör. Och stolt för att det är en kvalitetsstämpel när successionsfrågor kan lösas internt och från en styrkeposition”, säger Peter Benson, som kommer fortsätta synas i spalterna.
“Mitt fokus blir fortsatt 100% Affärsvärlden. Dels som styrelseordförande och ansvarig utgivare, men nu med tid för att skriva ännu fler analyser och krönikor.”
Tar över Placera
En annan stor nyhet är att AFV Media tar över driften av Placera.se – en av Sveriges största plattformar för börsnyheter, aktieanalyser och sparande.
Placeras läsare får nu tillgång till fler analyser, nyheter och intervjuer. Både Affärsvärlden och Placera behåller sina distinkta profiler och affärsmodeller.
“Vi ska göra två riktigt bra, olika produkter. De kommer inte bli kopior. Läsarna är det viktigaste vi har och de kommer att kunna läsa på två bra sajter”, säger Henrik Danielsson, tidigare digital redaktör på Affärsvärlden, som nu blir chefredaktör på Placera.
För att göra läsarupplevelsen ännu bättre kommer Placeras sajt på sikt att få en rejäl ansiktslyftning. En Head of tech och en front-end-utvecklare har anställts för att leda arbetet.
Grön redaktion
Affärsvärldens satsning på att granska den gröna omställningen har redan hunnit sätta tydliga avtryck. Bevakningen av den gröna ekonomin har på kort tid blivit en av de mest uppskattade delarna av Affärsvärldens journalistik.
Tack vare extern finansiering är materialet öppet och tillgängligt för alla, inte bara för prenumeranter.
”För satsningen på att granska den gröna omställningen har vi prövat ett nytt grepp. Ett halvdussin personer som vi känner och gillar, stöttar projektet ekonomiskt mot att Afv öppnar upp alla artiklar om grön omställning för allmänheten. Det är ett spännande projekt som ställer höga krav på oss och som vi är stolta över”, säger Peter Benson.
Specialredaktionen, som består av Affärsvärldens egna reportrar och analytiker, leds av Tobias Samuelsson och har förstärkts av specialreportern Martin Berg och Christian Sandström, docent vid Chalmers.
Läs mer om Affärsvärldens nya satsningar:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.