Satsa på konst som ingen annan gillar

Har du lite halvtaskig konstsmak, med dagens ögon sett? Grattis! Då har du - kanske - chans att göra en bra investering nu.

För den som har investeringsutrymme kan det vara intressant att titta på konstvärlden. Det finns tecken på att priserna sjunkit. Samtidigt är det vänteläge som gäller, precis som på många andra områden. Både köpare och säljare avvaktar på grund av den instabila prisbilden. Finanskrisen verkar ha lett till att det finns mindre pengar att lägga på konst. Men effekten av krisen på priserna är ändå mindre än under tidigare finansiella kriser, eftersom lånefinansierade konstinvesteringar inte längre existerar.

När Sotheby’s höll årets största auktion av samtidskonst i London häromveckan fick nära tre av tio objekt återropas. Det normala ligger på två objekt av tio. Den klubbade slutsumman hamnade på motsvarande 286 miljoner kronor. Det var långt under det totala utropspriset och hela 36 procent mindre än 2007. Då sålde auktionsfirman för 445 miljoner kronor.

I Sverige avslutades Moderna kvalitén, arrangerad av Stockholms auktionsverk, för drygt två veckor sedan. Även här noteras ett minskat köpsug. Slutsumman landade på 48,6 miljoner kronor, medan utropspriset var 75 miljoner kronor. Återropen var 43 procent.

Och en vecka tidigare höll Bukowskis Moderna sin stora auktion. Dragplåstret, Gosse vid blomsterbordet av Sigrid Hjertén, gick för 2,8 miljoner kronor och inte förväntade 3-5 miljoner, medan många kända verk, som Isaac Grünewalds Gosse med segelbåt (utrop 1,miljoner kronor) förblev osålda.

Vissa typer av objekt har sjunkit kraftigt i pris. Andra har sjunkit mindre eller ibland inte alls. Hit hör de verkliga toppobjekten. När de kommer ut på marknaden är de efterlängtade. På ovan nämnda Sotheby’s-auktionen gick till exempel 43-årige Damien Hirsts The Golden Calf för rekordpriset 127,5 miljoner kronor.

Därför hoppas Bo Knutsson, konsthandlare på Art & Antiques och känd från SVT:s Antikrundan, att Den vita och den blå matrosen, som han förmedlar försäljning av för en kunds räkning, kommer att säljas för så mycket som 3,8 miljoner. Den nuvarande ägaren, en konstsamlare, köpte verket för 800 000 kronor för nio år sedan.

Tavlan, som är målad av GAN, Gösta Adrian-Nilsson, är kanske den största höjdpunkten på årets förnämsta konstmässa, Grand Antique. Mässan arrangerades av Sveriges Konst- och Antikhandlare på Nordiska Museet i Stockholm och avslutades i måndags.

– En del människor kan få ont i magen när de ser Den vita och den blå matrosen, den talar verkligen till en, säger Bo Knutsson och beskriver tavlan som kubistiskt uppbyggd och influerad av de italienska futurister som den svenske konstnären umgicks med under sin tid i Berlin.

GAN målade tavlan 1915-1916. Då var han 28 år och förälskad i en matros. Denne matros gifte sig dock senare med en kvinna men bistod längre fram vid försäljningen av flera av GAN:s verk.

När man köper ett konstverk ska det vara upplevelsen, känslan som verket ger, som man är beredd att betala för. Den som har avkastning som främsta investeringsmotiv bör söka sig till andra områden. Det är rådet som samtliga konstexperter som Affärsvärlden talat med ger.

Samtidigt finns det en del exempel som bevisar motsatsen, även om de är få. Som den investering som The British Railway Fund, de brittiska järnvägsarbetarnas investeringsfond, gjorde i början av 1980-talet. Fonden gjorde det ovanliga valet att köpa konst, antikviteter och antika mattor för miljardbelopp. Några år senare började innehaven säljas av till en avkastning på mellan åtta och tio procent.

För den som vill hitta objekt som kan kallas “billiga” finns det bland annat följande två strategier. En är att leta efter de typer av objekt som fallit i pris på sistone. Hit hör till exempel den tidigare haussade och högt prissatta samtidskonsten. Till exempel betingar verk av svenska Karin Mamma Andersson, som Affärsvärlden skrev om för några veckor sedan, mindre i dag än tidigare. På Moderna Kvalitén återropades flera av hennes verk. Tavlan Kompisar från förr gick för 1 miljon kronor, utropspriset låg på 1,3 miljoner, och Lika bra att gå hem klubbades för 2 125 000 kronor, att jämföra med utropspriset på 3-5 miljoner kronor.

En annan strategi är att vända kappan mot vinden och våga satsa på det som ingen annan gillar i dag.

– Det som är otrendigt i dag visar sig ofta bli en bra affär i morgon. Det som har stått och samlat lite damm kan stiga i pris, säger Verner Åmell, på Åmells, Skandinaviens ledande konsthandel som omsätter mellan 200 och 300 miljoner kronor årligen.

Gillar du lätt svulstiga landskapsmålningar? Då kan den så kallade Düsseldorfskolan, med skildringar av bonde- och folkliv, vara något för dig. Stilen är typisk för konsten i mitten av 1800-talet, en period som är allt annat än i ropet just nu.

– Bengt Nordenberg (svensk som tillhörde Düsseldorfskolan, reds anm), är exempel på sådant som kanske kan bli trendigt igen, säger Verner Åmell.

Den som vill köpa konst, vare sig det är för njutning eller som investering, måste lägga upp egna pengar. Lån är nämligen uteslutet. De stora och misslyckade lånefinansierade konstaffärerna vi minns från slutet av 1980-talet avskräcker än. Då lånade många banker glatt ut stora belopp till konstköp. När låntagarna fick betalningssvårigheter fylldes bankvalven med svårsåld konst. Konst användes dessutom ofta som smörjmedel i fastighetsaffärer. Vid förvärv slängde köparna in några högt värderade verk i utbyte mot ett lägre pris på fastigheten, på så sätt slapp säljaren skatta så mycket. I dag aktar konstvärldens investerare sig noga för att blanda in konsten i sina övriga affärer.

_____________________________________________________________

Nybörjare i konstvärlden – så gör du

För en person som har mer intresse än kunskap om konst kan det vara svårt att börja investera. Konsthandlare Verner Åmell ger sina bästa råd för hur man kommer i gång.

* Ta reda på vilken typ av konst du verkligen tycker om. Gå på mässor och museum i två år innan du köper något. När du är på affärsresa, passa på och besök museum. Gå inte bara och strosa på utställningen. Titta på konsten, låt blicken vila och fundera på det du ser – då kommer du att märka vad som är bra konst för dig. Gillar du din konst gör det mindre om priset går ned.

* Fråga. Använd kunskapen hos till exempel konsthandlare. Det är bara att stövla in i en konsthandel, även om det kan se lite otillgängligt ut med säkerhetsdörrarna.

* Vill du köpa konst på auktion, ta hjälp av en professionell firma som kan sköta buden. Annars är det risk att du gör fel.

* Försäkra rätt. Den som äger ett dyrbart konstverk måste vara väldigt tydlig och noggrann i samband med att det ska försäkras. Se till att det är återanskaffningskostnaden som ska ersättas. Försäkringsbolagen vill ofta låta bara köpesumman gälla, men på en köpesumma på, säg, en miljon tillkommer 25 procent i kommission och konstnärsavgift – den bör också täckas av försäkringen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.