SAS
”SAS kan få kinesiska ägare vid kollaps”
Bakgrunden är SAS lease-back-avtal med CDB:s irländska dotterbolag. SAS har sålt ett antal flygplan till CDB som därefter hyrt tillbaka planen till SAS. Men om SAS inte längre kan betala hyran för flygplanen kan avtalen då omvandlas till lån eller aktier i SAS.
Samma sak inträffade med Norwegian kring omvandlingen av bolagets obligationslån. Den gången var det banken Bank of China som också kontrolleras av kinesiska staten.
Att Kina potentiellt kan bli delägare i SAS är något som bör undvikas enligt säkerhetsexperten Patrik Oksanen.
”Man får väldigt mycket data på flygresenärer och resemönster. Eftersom SAS är nära svenska staten innebär det att man kan kartlägga nyckelpersoner – hur de reser, var de reser och när de reser”, säger Patrik Oksanen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.