SAS
SAS egna kapital fortfarande på minus – hedgar inte bränslepriser

SAS aktier har slutat flyga på börsen, och bokslutet som kom förra veckan gled därmed under radarn för många.
Men det finns en hel del av intresse i den 120 sidor långa rapporten.
VD Anko van der Werff skriver bland annat att bolaget nu slutfört sina rekonstruktionsförfaranden “vilket innebär starten för en ny era för SAS som ett konkurrenskraftigt och finansiellt starkt flygbolag med en stärkt kapitalstruktur”.
Men stark är kanske inte det ord som bör användas för att beskriva balansräkningen.
BEHÖVDE TA NYA LÅN
Den 5 juli 2022 startade Chapter 11-processen och drygt två år senare, den 28 augusti 2024, avslutades rekonstruktionen. Målet var att minska flygbolagets skulder med 20 mdr kr. Av årsrapporten framgår att SAS bara lyckades minska skulden med 12 mdr.
Samtidigt har flygbolaget behövt ta nya lån i form av konvertibler. Därmed har skulden i praktiken bara minskat med 7 mdr.
2024 var det egna kapitalet fortfarande minus 613 Mkr, trots att de nya ägarna pumpat in nytt kapital i SAS.
De nya huvudägarna i det rekonstruerade bolaget är Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest samt danska staten.
över 11% I RÄNTA
Enligt årsrapporten har de gått in med cirka 5 mdr kr i nytt eget kapital och nästan 8 mdr kr i hybridkapital – alltså totalt omkring 13 mdr kr.
De nya hybridkonvertiblerna kan omvandlas till aktier, men än så länge ligger räntan på hisnande 11,6% per år.
På frågor från norska tidningen Dagens Näringsliv om hur flygbolaget ska återgå till positivt eget kapital svarar SAS bland annat:
“Omstruktureringen i USA och Sverige hade en betydande inverkan på våra kostnader. Resultatet från driften är därför inte representativt för den pågående verksamheten.”
KOSTNADER
Bränsle fortsätter vara den största kostnadsposten för flygbolaget. Närmare 11 mdr kr lades på bränslekostnader under 2024.
Vanligtvis brukar SAS säkra flygbränslekostnaderna för att motverka kortsiktiga negativa svängningar, enligt policyn ska 40-80% av kommande 12 månaders förväntade bränslevolymer säkras. Men på grund av “de osäkra och volatila marknadsförhållandena” så har flygbolaget tillfälligt justerat policyn kring hur mycket flygbränsle som ska säkras. SAS går in i 2025 utan att ha hedgat bränslepriser över huvud taget.
Andra kostnadsposter för 2024 som sticker ut: Chapter 11-processen kostade 1,1 mdr kr och lyckades som sagt inte ta bolaget hela vägen i mål.
I förhållande till det är VD-lönen blygsam och stannade på 12,7 Mkr. Det är samma lön som Anko van der Werff hade 2023.
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.