Intervju Sandvik
Sandvik styr om sina flöden: ”Den stora risken är inte själva tullarna”
"Den stora risken för oss är inte själva tullarna – utan hur de påverkar ekonomin i stort", säger han till Afv.

Sandviks omsättning steg med 1% i det första kvartalet, jämfört med ett år tidigare. Samtliga nyckeltal i rapporten var något sämre än analytikernas förhandstips.
Verkstadsjätten vittnar om en blandad efterfrågan. Trycket från gruvindustrin är fortsatt starkt, med stöd av historiskt höga priser på metaller som guld och koppar.
“Det gör att kunderna vill producera så mycket som möjligt för att utnyttja de här höga priserna. För oss innebär det en hög efterfrågan på reservdelar och service för att hålla igång maskinerna”, säger VD Stefan Widing till Afv.
Han räknar med att medvinden kommer att hålla i sig. Efterfrågan på koppar väntas öka kraftigt till följd av elektrifieringen. Men bolaget gynnas även av andra faktorer än priserna.
“Maskinparken där ute har en hög ålder och kommer att behöva ersättas, vilket kommer att driva efterfrågan framöver”, säger Sandvik-chefen.
Svagt inom industrin
I den negativa vågskålen ser bolaget en fortsatt svag efterfrågan inom infrastruktur och industri, där särskilt fordonssektorn tynger.
“Den industriella aktiviteten förblev låg under kvartalet och ordrar på skärande verktyg minskade inom fordons- och verkstadsindustrin i alla större regioner”, skriver bolaget i rapporten.
När Afv intervjuade Stefan Widing i samband med Q4-rapporten i januari uttryckte han förhoppningar om en konjunkturvändning under andra halvan av 2025. Men sannolikheten för en sådan har minskat de senaste veckorna.
“Vi vet ju egentligen inte mer om andra halvåret nu än vad vi gjorde då. Men den stora skillnaden är att osäkerheten har ökat väldigt mycket på grund av tullarna. Så risken är nu högre helt enkelt.”
“Kan förändras snabbt”
Divisionen Manufacturing and Machining Solutions (SMM) anses vara särskilt konjunkturkänslig. Den levererar skärverktyg till industrin och skulle kunna ge tidiga signaler om ett förändrat stämningsläge. Men enligt Widing syns det ännu inga varningssignaler på radarn. SMM uppges ha utvecklats “stabilt” under kvartalet och de första veckorna i april.
“Men det är också en verksamhet där vi egentligen inte har någon orderstock, utan den är 24 timmars leveranstid. Så det kan förändras snabbt och naturligtvis finns det en ökad osäkerhet framöver.”
Även om tullkriget skulle bli utdraget så räknar Sandvik-chefen med att kunna försvara marginalerna. Främst genom att styra om handelsflöden och justera priserna. Det stora orosmolnet är istället vad tarifferna kommer innebära för världsekonomin.
“Det går inte att komma ifrån att efterfrågan påverkas om vi får en global lågkonjunktur. Samtidigt kommer vi från relativt låga nivåer inom SMM, så nedsidan är mer begränsad än om vi hade kommit från en högkonjunktur”, säger Widing.
Styr om flöden
Sandvik har redan börjat styra om sina leveransflöden. I princip inga varor skeppas längre mellan Kina och USA där tullarna har tappats upp mest.
“Sen försöker vi också att balansera produktionen så att vi inte i onödan tillverkar varor i Europa och skickar till USA, eller vice versa. Vi försöker att optimera produktionsanläggningarna, från en global värld utan tullar, till en mer regional affär”, säger Widing.
Volvo Cars har öppnat för att öka sin tillverkning i USA till följd av tullarna. Hur tänker ni där?
“Det är ingenting vi kan utesluta, men det skulle nog främst bli aktuellt det blir högre tullsatser än vi ser idag.”
Tysk ljuspunkt
Samtidigt som året har startat med stor turbulens i USA, har Sandvik fått ett glädjebesked från andra sidan Atlanten. Bolaget har länge vittnat om en svag efterfrågan i dels Tyskland och dels inom infrastruktur. Det tyska infrastrukturpaketet på 500 mdr euro som nyligen klubbades igenom tas därför emot med öppna armar.
“Det har redan bidragit till att stärka inköpschefsindexen i Europa. Och vi har har definitivt en position som skulle dra nytta av de här satsningarna. Men det är ju fortfarande ganska lång väg kvar tills de här pengarna kommer till användning på riktigt”, säger Stefan Widing.
Sandvik, Mkr | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
Orderingång | 32 763 | 33 974 | -3,6% | 31 981 | 2,4% |
Nettoomsättning | 29 301 | 30 627 | -4,3% | 29 002 | 1,0% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 1 | -5 | |||
Justerat ebita | 5 768 | 5 944 | -3,0% | 5 281 | 9,2% |
Justerad ebita-marginal | 19,7% | 19,4% | 18,2% | ||
Justerat rörelseresultat | 5 262 | 4 824 | 9,1% | ||
Justerad rörelsemarginal | 18,0% | 16,6% | |||
Nettoresultat | 3 736 | 1 247 | 199,6% |
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.