Krönika Grön omställning
Sandström: Uppdrag granskning om Northvolts (av)fall

I kvällens Uppdrag granskning ger sig reportern Johanna Karlsson ut på jakt efter ett Northvolt-tillverkat batteri som faktiskt fungerar. Detta utan framgång.
Northvolts kommunikationschef Erik Zsiga meddelar i programmet att:
“Ur ett svenskt perspektiv kan det vara intressant att veta att det rullar Scania-lastbilar på vägarna med Northvolt-batterier i.”
Karlsson intervjuar anställda och är i kontakt med såväl Scania som andra bolag där batterierna skulle kunna vara i bruk.
Hon finner aldrig ett fungerande batteri som tillverkats helt och hållet av Northvolt. Bolaget fick aldrig ordning på den kritiska katodtillverkningen i Skellefteå.
Grön varmluft
Frånvaron av fungerande, egentillverkade batterier kan ställas i kontrast till de superlativ och löften som hörts från politiker och företagsledare genom åren.
Bolagets tidigare VD Peter Carlsson, sa att Northvolt kommer producera “3500 batterier per minut, vilket är ungefär 12 gånger så snabbt som det föds barn i världen.”
“Vi är på väg att bli en supermakt i batterier”, var dåvarande näringsministern Karl-Petter Thorwaldssons (S) kommentar när Northvolt aviserade sin satsning i Borlänge 2022. Sommaren 2024 lades ambitionerna ner.
“Lagar maskiner med gul tejp”
Programmet innehåller ett flertal intressanta detaljer runt de ständiga produktionsproblemen på Northvolt.
”Det enda som lämnade fabriken var säckar med avfall”, säger en person som arbetat på bolaget.
Andra anställda beskriver hur de inte har sett något material från Northvolt Upstream 1 bli färdigt för att skickas vidare. Upstream 1 var den delen av anläggningen som skulle tillverka nyckelkomponenten katoder.
En annan anställd berättar hur man satt i system att “laga maskiner med gul tejp.”
En respondent ger också uttryck för den tystnadskultur som funnits och säger att ”ingen har vågat kritisera Northvolt.”
Varken pennor eller batterier
I essän “I, pencil” beskriver ekonomen Leonard Read 1958 hur någonting så enkelt som en penna i själva verket är en oerhört komplex produkt som ingen kan producera ensam.
Bara kombinationen trä, blyerts och färg involverar miljontals människor i värdekedjor knutna till allt från råvaror till transporter, förädling, verktyg, tillverkning, distribution och marknadsföring.
Pennan blir till tack vare internationell handel, arbetsdelning och fungerande prissignaler i en marknadsekonomi.
Mot bakgrund av pennans komplexitet blir det enkelt att förstå varför Northvolt var ett ambitiöst, men omöjligt, projekt.
Sevärt – särskilt i Bryssel
Uppdrag Granskning ger på många vis en illustration av pennans dilemma.
Northvolt är det mest ambitiösa försöket i Europa att producera batterier utan involvering av Kina. Resultatet i form av noll helt egentillverkade, fungerande batterier, bör stämma till eftertanke i Stockholm, men även i Bryssel.
Batterisatsningen är ett misslyckande för Europa, inte minst med tanke på de miljarder som Europeiska Investeringsbanken och andra institutioner ställt fram för Northvolt och liknande initiativ.
SVT skulle kunna göra Europa en tjänst och översätta programmet till unionens samtliga språk.
Läs mer:
Northvolt-chefer skålade i champagne efter konkursansökan
Volkswagen storsatsar på egna batterier
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.