Sandström: Elektrifiering leder till ”Made in China”

Efter Northvolts fall är det tydligt att Europa inte kan hävda sig inom batterier. En elektrifiering av EU:s bilmarknad innebär att Kina hamnar i förarsätet. Europa har ett dilemma: miljömål står i konflikt med säkerhetspolitiska mål, skriver Christian Sandström.
Sandström: Elektrifiering leder till ”Made in China” - vindkratensgeografi (29)
Om Europas bilpark ska elektrifieras hamnar Kina i förarsätet och EU i bagagen, skriver Christian Sandström. Foto: TT.

I onsdagens Uppdrag granskning lyckades inte reportern Johanna Karlsson hitta ett enda fungerande, svensktillverkat Northvolt-batteri.

Northvolt är inte bara ett misslyckande för investerarna, ledda av Vargas-duon Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz.

Det är också ett misslyckande för EU:s försök att på egen hand elektrifiera fordonsflottan. Om EU håller fast vid målet att fasa ut bensin- och dieselbilar till år 2035 så riskerar kontrollen över kontinentens bilflotta att hamna i Kina.

Unionen står därmed inför ett dilemma: miljömål avseende elektrifiering verkar stå i konflikt med säkerhetspolitiska mål och mål avseende EU:s konkurrenskraft.

Som vi ska se dominerar Kina numera i stort sett hela värdekedjan för elbilar.

Made in China

Kinas andel av den globala elbilsförsäljningen förväntas öka till mer än 60% år 2025. I januari stod kinesiska bilmärken för 76% av elbilsförsäljningen i världen.

Av de främsta företagen avseende marknadsandelar är tre knutna till Kina – BYD, SAIC och Geely-Volvo.

Under åren 2020-2023 ökade Kinas export av elbilar med 851%. Närmare 40% av denna export gick till Europa.

Brysselbaserade tankesmedjan Transport & Environment bedömer att 20% av Europas elbilsmarknad kommer utgöras av kinesiska märken år 2027.

Kina kontrollerar värdekedjan

Det är inte bara inom elbilar som Kina ligger steget före Europa. Det gäller praktiskt taget samtliga delar av värdekedjan, från kontroll av råvaror till förädling och avancerad produktionsteknik.

Kina tillverkade 75% av världens litium-jonbatterier år 2023.

Inom bilbatterier uppgår den kinesiska batteritillverkaren CATLs globala marknadsandel till 38% 2024 medan BYDs andel landar på 17%. Gällande produktion av anodmaterial kontrollerar Kina närmare 90% av världsmarknaden.

När det kommer till förädling av kritiska mineraler såsom litium, nickel och kobolt är dominansen i det närmaste total.

Afv-krönikören Jojje Olsson skriver om hur kinesiska staten möjliggjort dominansen genom medvetna satsningar över en längre tid:

“Det rör sig återigen om statliga subventioner, som möjliggör för kinesiska gruvbolag att göra förvärv världen över utan att gå med vinst.”

Genom att sedan också kontrollera förädlingen styr man prissättningen.

Sena till festen

Den kinesiska dominansen är med andra ord mer eller mindre total och inom Europa växer nu probleminsikten.

I oktober förra året införde EU tullar på elbilar från Kina. Tullarna mot SAIC är 35% och mot BYD 17%.

EU, USA och tretton andra västländer har dessutom inom ramen för Minerals Security Partnership (MSP) påbörjat arbetet med att bryta västs beroende av Kina gällande mineraler.

Volkswagen gör idag stora ansträngningar för att bygga upp egen tillgång. Bolaget försöker ta kontroll över allt från litiumgruvor till batterifabriker, främst via samarbeten. Totalt har man lagt uppåt 200 miljarder kronor på att bygga upp inflytande i olika delar av värdekedjan.

Hårt mot hårt?

Man kan förstås invända att EU måste sätta hårt mot hårt.

Kina åstadkom inte sitt ledarskap inom värdekedjan för elbilar genom laissez-faire-liberalism. Somliga skulle hävda att stora industripolitiska satsningar och protektionism är nödvändiga motåtgärder.

EU unfit for 55

EU:s Fit for 55 innebär att koldioxidutsläppen ska minska med 55% till 2030, detta i förhållande till 1990 års nivåer.

Kina dominerar dock såväl elbilsproduktionen som råvarutillgången och batteritillverkningen. En elektrifierad bilflotta är i praktiken en bilflotta som kontrolleras av kinesiska bilmärken och kinesiska leverantörer.

Kina fit for 55

EU-kommissionen har under Ursula von der Leyen framhävt att EU:s gröna giv är ett sätt att stärka unionens konkurrenskraft. Siffrorna ovan talar sitt tydliga språk – Bryssels förhoppningar är inte i närheten av att infrias.

I dagsläget framstår Kina som den industriella och säkerhetspolitiska vinnaren på fit for 55.

Syftet med detta påpekande är inte att kritisera EU:s miljömål eller elektrifieringen. Syftet är att påvisa potentiella målkonflikter.

Northvolt är fortfarande Europas mest ambitiösa försök att producera batterier helt oberoende av Kina. Det borde stämma till eftertanke.

Läs mer:

Northvolt-chefer skålade i champagne efter konkursansökan

Uppdrag granskning om Northvolts (av)fall

Volkswagen storsatsar på egna batterier

Guld och gröna jobb är whisky och bilnycklar för von der Leyen

Super Marios diagnos – game over Europa?

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.