Candyking
Sämre resultat för Candyking
Bolagets nettoomsättning under kvartalet minskade med 28,2 procent till 330 miljoner kronor (460) och rörelseresultatet blev -5,3 miljoner kronor (19,3).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 35,3 miljoner kronor (26,2).
Under årets första halva minskade volymerna med 22 procent efter att företaget förlorat marknadsandelar i både Sverige och Finland. Under samma period minskade nettoomsättningen med 18,9 procent justerat för valutaeffekter.
– Candyking har en tuff utmaning på den hårt konkurrensutsatta svenska marknaden, samtidigt som vi har en positiv utveckling på våra större internationella marknader. Efter en period av kostnadsneddragningar och genomförda prisökningar för att motverka den svaga svenska kronan ligger fokus i Sverige nu främst på att vinna marknadsandel med ett bredare kunderbjudande. Det skriver vd Fredrik von Oelreich i en kommentar.
Candyking stod inför en börsnotering i slutet av 2013. Efter bränder hos två underleverantörer skickade bolaget mindre än ett dygn innan börsnoteringen ut pressmeddelande där de beskrev en situation med ökade kostnader. Först kom noteringen att skjutas fram för att senare avbrytas av bolagets ägare, EQT och Accent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.