Saab
Samarbetet med Saab får Boeing att ta kostnader på flera miljarder
Saab ska leverera i stort sett allt från cockpit och bakåt på de 351 skolflygplan US Airforce beställde 2018 för nära 90 miljarder kronor. Problemet är att Boeing skrev under en order till fast pris. Nu uppger Boeing att leveransproblem från underleverantörer uppstått, att Covid-19 och inflationstryck orsakat kostnader på 367 miljoner dollar och att man nu förhandlar med underleverantörer om kostnadstäckning.
Även om T7 Red Hawk är ett samarbetsprojekt mellan Boeing och Saab är det svenska börsbolaget formellt en underleverantör till Boeing. Hittills har man levererat sju ”bakdelar” från Linköping. Den åttonde och fram till den 351 levereras från Saabs nyinvigda USA-anläggning i West Lafayette, som byggts just för detta ändamål.
SAAB: HAR PRISSÄKRAT INKÖPEN
I Saabs release från beställningen 2018 heter det att ”Saab är en riskdelande partner med Boeing”. Som både riskdelare och underleverantör borde Saab på något sätt ha drabbats av de problem som nu kostat Boeing 3,5 miljarder kronor under först kvartalet.
Från Saabs sida vill man inte kommentera om Boeings problem också drabbat Saab. Merton Kaplan, IR-chef på Saab tillägger dock att Saab i princip prissäkrat sina inköp för hela 2022.
VILL FÅ GODKÄNT I ÅR
Boeings VD Dave Calhoun framhöll i en telefonkonferens med investerare att T7 Red Hawk och det nya presidentplanet Air Force One, som dragit över sina kostnader med drygt miljarden dollar, ”kommer att bli bra affärer. T7 Red Hawk tillade han ”är ett stort program i våra ögon som omfattar många, många plan”. Med det uttalandet avsåg han att planet kommer att säljas också till andra tänkbara köpare som till exempel Förenade Arabemiraten. Enligt kontraktet med US Air Force ska Boeing leverera fyra plan i månaden, men har kapacitet att gå upp till 10 plan i månaden, vilket ger Boeing/Saab möjlighet till en betydande sidoförsäljning utöver kontraktet från USA på ca 90 miljarder kronor, där kanske uppemot 40 procent går till Saab.
Ännu har inga leveranser skett till US Air Force, utan de plan som hittills byggts används för testflygningar för att få godkännande från beställaren, först då kan Boeing/Saab börja leverera – och fakturera. Målet är att få godkännande under innevarande år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.