Samarbete krävs kring GPRS

Det är inte bara teleoperatörerna som måste ta sitt ansvar när det gäller att få allmänheten att få upp ögonen för de nya GPRS-tjänsterna. De bolag som vill erbjuda tjänster, exempelvis klädkedjor, banker, tidningar och resebyråer, måste vara med och informera om det nya tjänsteutbudet. Det anser flera bedömare sedan det står klart att alltför många personer inte känner till vad GPRS är för något.

”För att få människor att förstå måste teleoperatörerna samarbeta med innehållsleverantörerna och tillsammans gå ut och förklara varför GPRS är så bra. Först då kan det få genomslag hos gemene man”, säger Adam Daum, analytiker på Gartner G2 som är en del av analysföretaget Gartner Group.

Telekombolagen har börjat leverera sina första GPRS-telefoner och teleoperatörerna har lanserat sina GPRS-tjänster som bland annat ska göra det möjligt att via mobiltelefonen surfa på internet samt läsa e-mejl. GPRS är första steget innan tredje generationens mobiltelefoni och i dag finns en rad GPRS-tjänster, men utbudet skulle kunna bli betydligt bättre och mer omfattande.

En rundring som Ekonomi24 gjort visar att det är få människor som vet vad GPRS är för något. För att råda bot på detta kommer Europolitan och Tele2 att bland annat dra igång stora annonskampanjer så att allmänheten ska få upp ögonen för att det är möjligt att surfa på internet på mobiltelefonen.

Frågan är om det räcker att enbart teleoperatörerna går ut i olika kampanjer för att få allmänheten att teckna sig för GPRS-abonnemang.

”De som levererar innehåll, exempelvis tidningar, banker och resebyråer måste utveckla sina tjänster och tillsammans med operatörerna marknadsföra dem. För att människor ska lockas av GPRS så måste innehållsleverantörerna ha bra tjänster, och dessutom är samarbetet dem emellan är avgörande. Det är viktigt att allmänheten inte ser det som något tekniskt krångligt att använda sig av GPRS, utan som något som kan vara till deras nytta”, säger Adam Daum.

”Det är faktiskt ganska enkelt och billigt för dem att förklara nyttan med att använda sig av GPRS. En bank använder sig redan av mycket utskick till kunder i sin marknadsföring och skulle alltså lätt kunna förklara för sina kunder nyttan med GPRS”, fortsätter han.

Han räknar med att innehållsleverantörerna under de kommande tolv månaderna kommer att utveckla och ta fram nya GPRS-tjänster.

Lena Wittbjer, VD på Aspiro som bland annat bygger GPRS-tjänster åt olika företag, är inne på samma linje som Adam Daum, och pekar på att innehållsleverantörerna tar sitt ansvar för att GPRS ska slå igenom.

”Exempelvis klädkedjor som JC kanske vill ha olika tävlingar som är tillgängliga på mobiltelefonen, kunder kanske kan få information via sina telefoner när det dyker upp extrapris på speciella kläder. Resebyråerna kan också utveckla sina tjänster, för kom ihåg, det är resebyråerna som kan resor, inte operatörerna. Den här sortens innehåll måste företagen utveckla så att allmänheten får upp ögonen för GPRS”, säger Lena Wittbjer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.