Säljer svenska regnrockar för 50 miljoner

Försäljningen av Alexander Stutterheims regnrockar väntas uppgå till 50 miljoner kronor i år, upp från 1,5 miljoner kronor för fyra år sedan.

Vid sidan av sitt jobb som copywriter startade Alexander Stutterheim AB Svenska regn under 2010.

– Det sammanföll med att jag kände leda av snabbheten och kompromissandet i reklamvärlden och jag kände att jag ville göra en riktigt bra regnrock, har han tidigare sagt till Sydsvenskan.

Med morfars gamla regnrock som förebild designade han sin egen variant och lät ett företag i Borås tillverka 100 exemplar. Enligt egen utsago sålde de slut på några timmar. I dag säljs Stutterheims regnrockar bland annat på varuhuskedjan Barneys i New York.

Under 2011 omsatte AB Svenska regn 1,5 miljoner kronor. Två år senare hade siffran stigit till 11 miljoner kronor och i år väntas den uppgå till cirka 40 miljoner kronor, uppger marknadschefen Johan Loman för Bloomberg.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group