Såld på auktioner
Auktioner är ett av de snabbast växande fenomenen på internet.Det är många som förutspår att en mycket stor andel avförsäljningen på internet kommer att ske genom auktionsmodellen.USA är som vanligt ett föregångsland för detta nya fenomen. Mestkända är pionjärer som Ebay och Priceline, men även etableradeinternetföretag som Amazon, Yahoo med flera har börjat medauktionsplatser på sina portaler. I Sverige finns föregångaresom Bidlet och IT-auktion. Användarna har tagit till sig det nyasättet att handla i rekordfart och nya auktionsföretag växer uppsom svampar ur jorden.
Inte bara hyllvärmare
I början var auktioner mest ett sätt för företag att på etteffektivt sätt bli av med överskottslager och hyllvärmare. Mendet har mer och mer blivit ett etablerat sätt att sälja sakerpå. Fler och fler produkter börjar också bli föremål förauktionshandel och många specialiserade tjänster har etablerats.Allt från försäkringspremier och bolåneräntor till arbetslösahandlas på auktioner i USA.Framförallt är auktioner ett fiffigt sätt att locka besökaretill internetportaler. Auktioner engagerar besökarna och får dematt komma tillbaka gång på gång i hoppet om att de ska göra ettauktionsfynd. Det är troligen den största anledningen tillauktionernas popularitet bland internetföretagen.Enligt vissa bedömare utgör auktionshandeln redan idag så mycketsom tio procent av näthandeln till konsumenterna. Antagligenkommer denna siffra att stiga ytterligare. Många tror nämligenatt auktioner kommer att revolutionera det sätt vi köper saker.Framförallt tror de att auktionerna kommer att förändraprissättningen av varor. Vi är vana vid fasta priser, men tackvare internet blir det lättare med dynamisk prissättning. Utbudoch efterfrågan får avgöra priset.
Företagsauktioner
Än så länge är auktionstjänsterna främst riktade tillprivatpersoner, men det finns också planer på att bedriva handelmellan företag på detta sätt. Handeln mellan företag är enbetydligt större marknad än konsumenthandeln, vilket gör attintresset för denna marknad av naturliga skäl är stor.Auktionsplatser har förutsättningar att bli en ny sortsmellanhänder i värdekedjan.Än så länge är de verkliga exemplen få på auktionshandel mellanföretag, men många har sådana planer. Bilindustrin harexempelvis långtgångna planer på området. Bland annat har Fordredan haft auktioner för sina underleverantörer av klimat- ochbromssystem till sina bilar. General Motors har liknande planerpå att ha auktioner för vissa underleverantörer.För stora multinationella företag av denna typ kan auktionervara ett effektivt sätt att förhandla med kanske hundratalsunderleverantörer. Köparna får möjlighet att få in anbud frånmånga fler leverantörer. För säljarna innebär det att deplötsligt kan komma in på nya kunder och marknader.Det finns dock krafter som går i en annan riktning än auktioner.Framförallt för företag är priset inte alltid det viktigaste.Leveranstid, leveranssäkerhet och kvalitet är ofta långtviktigare. Det kan också ligga i ett företags intresse att intealltid ta det lägsta priset och därmed riskera att slå utkonkurrenter bland leverantörerna. Företagen vill naturligtvisoftast ha flera olika alternativa leverantörer för att inte bliberoende av en enda.
Fokuserande
Dessutom förväntas den elektroniska handeln öka fokuseringen påkärnverksamheten. De delar av verksamheten som inte tillhörkärnkompetensen kan lättare läggas ut på en annan part när helaleverantörskedjan är elektroniskt integrerad. I många branscherär trenden att företagen lägger ut allt mer utvecklingsansvar påunderleverantörerna. Även det gör att förhållandet mellan köpareoch säljare ofta är mycket intimt och det råder ett samförståndom priser och lönsamhet för leverantören.Bland managementfolk talas det mycket om ASP, ApplicationService Providers. Men det menas företag som bara existerar somett varumärke på nätet och som köper in all sin verksamhet frånunderleverantörer. Kärnkompetensen är då att bygga ett varumärkeoch ett nätverk av leverantörer som blir en fungerande enhet. Ensådan utveckling talar därmed emot att auktionerna tar överhandeln mellan företag.Företagen kan också agera mot en utveckling av auktioner. Ettmotmedel är att lära sig så mycket om kunden och dess behov sommöjligt. Tricket är att hålla kunderna så nöjda att de kommertillbaka, genom att lära sig vad de vill ha och hur de vill hadet. Det blir nämligen både dyrt och svårt att locka nya kunderpå nätet. De företag som kan behålla kunder har en storkostnadsfördel gentemot konkurrenterna.
Inte bara priset
Genomlysningen och konkurrensen på nätet gör också att det blirsvårt att få bestående konkurrensfördelar. Affärsidéer ochprodukter är lätta att kopiera och det blir därför svårt attskilja sig från konkurrenterna genom priset. Istället förtraditionella konkurrensmetoder som pris blir det viktigastekonkurrensmedlet att vårda kundrelationerna.Det är alltså långt ifrån säkert att auktioner blirallenarådande i framtiden. Framväxten av denna typ av tjänstervisar dock att på internet är det kunden som är kung. Företagenförsöker hitta former för att konkurrera under dessa nyaförutsättningar och hitta nya sätt att hantera relationer tillkunder och leverantörer. Det är också ett exempel på den dynamiksom internet för med sig. Att prova sig fram och experimenterablir en viktig del av nätstrategin.
BILDTEXT: Auktionerna slår på internet. Men de har ändå sinabegränsningar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.