”Saabs vd är inkompetent”
En vd agerar på uppdrag av företagets styrelse och företagets styrelse på mandat från aktieägarna. Det är en kärna i aktiebolagslagen. Men det finns tillfällen då styrelsen och vd:n har ett moraliskt ansvar att handla på eget bevåg och det är när ägarna överger företaget.
I sådana lägen måste någon axla ansvaret att försöka få till en lösning på de problem som finns. De naturliga lösningarna är:
1: Skaffa en ny ägare i form av en finansiär.
2: Skaffa en ny ägare i form av ett annat bolag, det vill säga en industriell lösning.
Saab har i flera års tid dragits med gigantiska, återkommande förluster. Även en sovande styrelse i Saab måste ha insett att GM:s tålamod någon gång måste tryta. I styrelsen sitter förutom Jan Åke Jonsson representanter för ägarna i form av Carl-Peter Forster (styrelseordförande och vd för Opel), Brent Dewar, Enrico Peter Digirolamo och Arturo S Elias.
I läget när ägarna vill sälja bolaget ger styrelsen vd i uppdrag att utarbeta en plan för detta. Vanligtvis bygger man upp en genomarbetad affärsplan och sedan packar vd:n resväskan och åker på turné.
Oftast vet man i styrelsen exakt vilka de potentiella industriella spelarna kan vara. Även de större riskkapitalbolagen som är intresserade av sektorn borde man ha god koll på. Vill man ha ytterligare tips på namn och hjälp med biljettbokningarna kan man vända sig till Morgan Stanley eller någon annan av de större investmentbankerna. Sedan är det bara att dra caset så övertygande man kan.
Om denna avveckling under ordnade former misslyckas är plan B en ”fire sale”, det vill säga en snabb försäljning till kraftigt rabatterat pris. GM har stora förbindelser till sina underleverantörer, personal och så vidare, vilket innebär att de i detta läge är beredda att ge ett medskick till köpare på ett antal miljarder kronor för att slippa vidare problem med bolaget.
Dags för vd att plocka upp telefonen och ringa alla upparbetade kontakter från den förra vändan och säga: ”Du är min vän. GM har kroknat – vi kan ordna världens bästa affär tillsammans. Ge mig en del aktier så syr vi ihop en affär tillsammans”.
Det är inget lätt läge nu när världens bilindustri håller på att gå i backen. Men med en påse GM-pengar i potten borde åtminstone några riskkapitalister vara intresserade av att försöka se vad som kan räddas ur en affär. Om inte annat borde reservdelsförsäljningen vara en lukrativ affär under flera års tid.
Men vad gör Saabs vd Jan Åke Jonsson? Han ringer till näringsminister Maud Olofsson och söker bidrag.
I fredags sade han i teve att de stora ansträngningar man gör är riktade mot svenska staten. I gårdagens Agenda sa han också att han talade med flera andra spelare, men detta förefaller vara lägre prioriterat än kontakterna med regeringen.
Endera innebär detta att Jan Åke Jonsson är fullständigt inkompetent när det gäller drift av aktiebolag. Hans roll i detta läge är att hitta nya starka ägare, inte söka bidrag. Bidrag kan företaget få när man hittat en ny ägare. Uppenbarligen finns inga sådana spår upparbetade vilket är ett direkt tjänstefel.
Eller så tror vd:n inte själv på den framarbetade affärsplanen utan arbetar enbart för att rädda så mycket pengar som möjligt för GM. Då vill han skjuta över det moraliska ansvaret till staten. För Maud gäller det nu att spela tillbaka bollen till Jan Åke Jonsson på snyggast tänkbara vis.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.