Saab
Saabs trängs bort när framtidens stridsflyg byggs
”Vi har känt oss marginaliserade i förhandlingarna och därför gått in för att övervintra i samarbetet utan att direkt avsluta det”, var budskapet när Saabs VD Michael Johansson i augusti i år hade ett speciellt möte med försvarsmedia på huvudkontoret i Stockholm.
Enligt försvarssajten Janes som deltog i mötet förklarade Saabchefen att de ursprungliga fördelarna med avtalet inte hade materialiserats och att Saab och Sverige nu satt sig i baksätet för att överväga sina egna framtidsmöjligheter medan de andra parterna mejslade ut den framtida inriktningen i utvecklingsprogrammet.
Saab satsade 566 miljoner
Det var i juli 2019 som den svenska och brittiska regeringen i stor stil presenterade ett “Memorandum of Understanding” att gemensamt skapa ett samarbete för Future Combat Air Systems, FCAS. Det vill säga att gemensamt utveckla nästa generations stridsflyg.
I FCAS ingick också, förutom Saab och brittiska BAE Systems, italienska Leonardo, det europeiska missilföretaget MBDA och motortillverkaren Rolls Royce.
Saab ansåg medverkan i FCAS vara av så strategisk vikt för framtiden att man året senare, 2020, beslöt att öppna ett center i Storbritannien till en investering på drygt 566 miljoner kronor. Samma år skrev de tre länderna Sverige, Italien och Storbritannien under ett avtal att gemensamt utveckla det brittiska stridsplanet Tempest.
”Saab tog beslutet om att skapa ett nytt FCAS-center så att vi kan vara närmare våra industripartners och myndigheter i FCAS-samarbetet. Detta center betonar vikten av både FCAS och Storbritannien för Saabs framtid”, förklarade Michael Johansson när det nya centret presenterades.
Planerna har grusats
Två år senare hade de ljusa framtidsplanerna grusats. I mötet med försvarsmedia den 26 augusti i år förklarade Saabchefen enligt försvarssajten Janes rapport ”att vi har hamnat på marginalen i FCAS och vår medverkan har inte blivit så intensiv som vi trott att den skulle bli. Vi har inte lämnat programmet men det har blivit en övervintringsperiod för Sverige där vi sett hur Storbritannien, Italien och potentiellt också Japan utformat programmet. Jag vet inte hur det här kommer att sluta”, sa Saabchefen på mötet.
Den 9 december i år meddelade TT i en notis att ”Japan, Storbritannien och Italien ska utveckla nytt stridsflyg”. Inte ett ord nämns om Saab.
När Affärsvärlden frågar Saab vad som hänt med Saab och samarbetet i FCAS hänvisas till ”regering och berörda myndigheter”. Efter ytterligare frågor till Saab vad som hänt med det ursprungligen så grandiosa samarbetet återkommer Saabs presschef Mattias Rådström med följande kommentar:
”Sverige och Saab har varit engagerade i FCAS-initiativet sedan 2018, först med Storbritannien och sedan med både Storbritannien och Italien. Sverige har i år fokuserat på att se över konsekvenserna av det förändrade omvärldsläget. Saabs fokus är att stödja de svenska myndigheterna i att se över den svenska FCAS-kontexten”.
Ska uppgradera Gripen
Affärsvärlden har också utan framgång sökt Försvarsdepartementet för en kommentar till varför det svenska samarbetet i FCAS havererat.
Saab står nu utanför ett stort internationellt samarbete för utveckling av nästa generations stridsflyg. Det gör också länder som USA, Frankrike, Tyskland och Spanien. Att Saab inte längre kan räkna med FCAS i sitt utvecklingsarbete verkar ha resulterat in nya utvecklingspengar från svenska staten. I somras fick man 250 miljoner kronor av Försvarets materielverk för ”studier för framtida stridsflygutveckling”. Sedan dess har Saab också fått en beställning på uppgradering av Gripen på 3,4 miljarder.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.