Intervju SKF
Så vill SKF:s VD tvätta bort volymryktet: ”Jobbar hårt för det motsatta”
Kullagerjätten SKF:s omsättning sjönk 8,1% till knappt 24,7 mdr kr (25,8) under det tredje kvartalet men siffrorna var bättre än förväntat. Modular Finances analytikerkonsensus var en omsättning på 24,1 mdr kr. Den organiska försäljningstillväxten var -4,4% (-0,6). Fokus under rapportpresentationen var också den sedan tidigare aviserade separationen av fordonsverksamheten som är tänkt att börsnoteras under första halvåret 2026.
VD Rickard Gustafson är fortsatt fåordig och vill inte säga något om värderingen:
“Vi har naturligtvis gjort en del förstudier internt innan vi tar ett sånt här beslut. Vi har en väldigt positiv syn på vad det här ska kunna ge. Det kommer att vara värdeskapande för kunder, medarbetare och aktieägare.”
Varför väljer ni att notera och inte sälja det som ni gör med olika delar av flygverksamheten?
“Det är många olika aspekter. Fordonsverksamgeten är en väldigt integrerad del i SKF. Jag tror att det finns ett värde i att, även om vi separerar verksamheterna, kommer att ha en hel del samarbeten även framöver. När vi gjort vårt grundarbete och våra förstudier är vår bedömning är att det bästa värdet som vi kan skapa för kunder, medarbetare och aktieägare långsiktigt är en börsnotering av fordonsverksamheten och inte en avyttring av fordonsverksamheten.”
Övriga frågor om börsnoteringen hänvisar Rickard Gustavsson till en kapitalmarknadsdag som ska hållas fjärde kvartalet 2025.
“SIGNAL OM ATT DET ÄR EN FIN AFFÄR”
Under tisdagskvällen meddelade SKF också att de avyttrar sin ring- och tätningsverksamhet i Hanover, USA, till Carco Group för motsvarande cirka 2,3 mdr kr. Avyttringen sker för att fokusera på prioriterade kärnområden inom flygverksamheten.
“Det gör att vi kan fortsätta fokusera på den delen av vår flygaffär som vi upplever som strategisk, starkt växande idag och som har väldigt stor potential.”
SKF har inte gått ut med vad lönsamheten är i avyttringen men säger att den “inte sticker ut utan är i paritet med den affär de har”. SKF behåller fortsatt den största industrivertikalen i portföljen där närmare 9% av försäljningen ligger inom deras flygverksamhet.
“Jag tycker att en affär som omsätter cirka 700 miljoner kronor och säljs för 2,3 miljarder kronor sänder en signal om att det är en ganska fin affär”, säger Rickard Gustafson.
Är ni klara med den strategiska översynen på flygverksamheten eller är det fler delar där som fortsatt är till salu?
“Vi har en liten del som också befinner sig i USA som vi har sagt att vi jobbar med. Det arbetet fortskrider, men det är av en helt annan magnitud än det vi nu kunde stänga och annonsera. Det finns en liten del kvar som vi fortsätter jobba med men sen är vi klara.”
FÖRSVARAR MARGINALER
Bolagets organiska försäljning minskade med 4,4% i kvartalet. Det berodde främst på svag efterfrågan i Kina och inom fordonsverksamheten, i synnerhet mot slutet av kvartalet.
“Det finns vissa industrivertikaler som fortsatt har väldigt hög aktivitet och god tillväxt. Tåg, flyg och elfordon är några exempel. Men generellt sett så är det en sättning”, säger SKF:s VD.
Kullagerjätten ser att det går trögt i Europa i länder som Tyskland, Italien och Frankrike. Bolaget ser också en osäkerhet i USA kopplat till valet som dämpar aktivitetsnivån.
“I Kina ser vi en oro hos konsumenter och mindre företag om vad de tror om den framtida ekonomin. De håller i plånboken ganska hårt där borta. Förvisso kommer ett antal statliga incitamentsprogram till skott för att försöka höja förtroendet igen och få igång hjulen. Men det är lite för tidigt att sia om hur effektiva de kommer att vara.”
VD Rickard Gustafson hade en högre förväntan på kvartalet i början av det, men framhåller ändå att dagens rapport är ett styrkebesked.
“I den värld som vi ändå har levt i under en längre tid nu med en svag efterfrågan så tycker jag att det är ett styrkebesked vi kommer med. Vi visar återigen att vi klarar att möta den svaga efterfrågan och hålla i vår lönsamhet.”
Den justerade rörelsemarginalen steg till 11,9% från 11,5% under jämförelsekvartalet. Här låg förväntningarna på 11,4%.
Ni har ju ett rykte om er, om man får säga så, att vara ganska svaga på att skydda vinsten när volymer går ner. Vad ligger bakom marginalerna nu?
“Nej, om vi har ett sådant rykte så ska vi tvätta bort det ryktet. Vi jobbar hårt för det motsatta. Om du tittar på våra siffror de tre eller fyra sista kvartalen så har vi levt med en negativ organisk tillväxt. Till och med ganska kraftig sådan. Såväl i Q1, Q2 och nu i Q3. Ändå så håller vi i marginalen. Det är vi för att vi har ett angreppssätt som fungerar.”
Rickard Gustafson pekar på flera faktorer som ligger bakom där SKF nu tar beslut närmare kunderna och därmed gör bolaget snabbare i sin omställning.
“Vi jobbar aktivt med vår kostnadseffektivitet. Vi går igenom och vågar fatta beslut att även lämna olönsamma affär. Det gör att vi, även om det kanske ger en extra skjuts på den negativa tillväxten, så stärker det marginalen.”
SÄNKER HELÅRSPROGNOSEN
Det är fortsatt en tuff marknad för SKF som sänker prognosen. Nu räknar kullagerjätten med en medelhög ensiffrig organisk nedgång för 2024 jämfört med föregående år. Tidigare förväntade man sig en låg ensiffrig organisk nedgång jämfört med förra året.
“Det är fortfarande ganska så tufft. Jag törs inte säga att jag ser förbättringar. Jag hoppas att vi ser en utplaning. Det är nog så långt jag törs sträcka mig”, säger Rickard Gustafson.
SKF, Mkr | Q3-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 23 692 | 24 112 | -1,7% | 25 771 | -8,1% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -4,4 | -0,6 | |||
Rörelseresultat | 2 526 | 2 497 | 1,2% | 2 567 | -1,6% |
Rörelsemarginal | 10,7% | 10,4% | 10,0% | ||
Justerat rörelseresultat | 2 821 | 2 753 | 2,5% | 2 956 | -4,6% |
Justerad rörelsemarginal | 11,9% | 11,4% | 11,5% | ||
Resultat före skatt | 2 241 | 2 193 | 2,2% | ||
Nettoresultat | 1 631 | 1 733 | -5,9% | ||
Justerat resultat per aktie, kronor | 4,05 | 4,49 | -9,8% |
Läs mer: SKF säljer flygverksamhet för 2,3 miljarder
Läs mer: SKF stiger brant på besked om separation av fordonsverksamhet
Läs mer: Affärsvärldens kommentar om SKF-uppdelningen: Kalkylen bakom kurslyftet
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.