Så ska Ericsson vända mobiltelefonerna till vinst igen
Det säger Jan Ahrenbring, marknadschef för Ericssons förlusttyngda konsumentdivision i en interju med Ekonomi24.
Han tror inte alls på en försäljning av konsumentdivisionen.
Men kören av analytiker och journalister som tycker att Ericsson borde sälja konsumentdivision blir allt skränigare.
Jan Ahrenbring tror bara att det stärker den egna organisationen.
”Jag tror inte att någon är orolig. Att gå med förlust är tråkigt. Men det finns en mycket stark vilja och beslutsamhet att göra den här affären lönsam igen”, säger han.
Helårsresultatet för konsumentdivision blir dock negativt nästa år också, enligt Jan Ahrenbring. Rörelsen ska dock nå break even i mitten av nästa år.
Här är några av de viktiga åtgärderna som vidtas, enligt Jan Ahrenbring:
– Rätta till komponentflödet i tillverkningen. Flytt av telefontillverkning från Sverige och USA är viktiga steg i det arbetet.
– Bilda partnerskap och allianser med både innehållsleverantörer och hårdvarutillverkare.
– Större vikt läggs på att sälja lågpristelefoner, som står för 60 procent av världsmarknaden.
– Mer marknadstester görs för att säkra att designen på telefonerna verkligen säljer.
– Terminalerna ska utnyttjas maximalt som strategisk fördel vid försäljning av 3G mobilnät.
Fler partnerskap i stil med Ericsson Microsoft Mobile Venture är att vänta.
”Telekom och datorer blir alltmer lika. Vi ser möjliga partnerskap och allianser inom både innehåll och hårdvara. Vi har redan ett sådant partnerskap med Microsoft när det gäller programvara”, säger Jan Ahrenbring.
Det spekuleras bland annat att Sony skulle vara en perfekt hårdvarupartner? ”Ingen kommentar. Det är olika spekulationer varje dag”.
Förutom hårdvarupartners ser Jan Ahrenbring också möjliga allianser med innehållsleverantörer, kanske medieföretag. ”Vi ser innehåll som en attraktiv del av erbjudandet till konsument. Det kan vara underhållning eller börsnyheter eller något annat. Partnerskap med företag som gör innehållsapplikationer är inte ett omöjligt scenario”.
När det gäller produktmixen är Jan Ahrenbring nöjd med dagens struktur. Det är A-klassen med lågpristelefoner, R-klassen med hög funktionalitet med kalendrar och mobilt internet och T-klassen med exklusiv design och högt pris.
”60 procent av världsmarknaden är lågprissegmentet. Vi måste öka där, det är helt klart. Men jag avslöjar inte hur stor vår försäljning är i de olika klasserna”.
Ny teknologi som GPRS och 3G väntas driva på efterfrågan av nya telefoner. Det är viktigt, då begagnatmarknaden av GSM-telefoner växer snabbt.
”Ny teknologi gör att intresset för nya terminaler ökar. Vi testar GPRS-telefoner nu. De börjar säljas efter nyår. Vi har redan berättat om GPRS-telefonen R520. De första 3G-telefonerna kommer första halvåret 2002”.
Terminaler blir en allt viktigare del av Ericssons 3G-erbjudanden till operatörer. Bra och billiga terminaler är viktiga för att stimulera efterfrågan på mobilt internet.
”Det är viktigt att visa operatörerna att det finns en fungerande marknad med bra konkurrens när det gäller terminaler. Vi är duktiga på att se till att det finns produkter till rätt pris och kvalitet på marknaden. Det är farligt om operatörerna blir beroende av en spelare när det gäller nya terminaler”.
Jan Ahrenbring vill dock inte avslöja om mobilterminaler är en del av något av de 16 3G-kontrakt som Ericsson vunnit hittills.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.