Så mycket är SD:s tiggerikampanj värd

Pr-värdet på Sverigedemokraternas omdiskuterade tiggerikampanj på Östermalms tunnelbanestation överträffar partiets investering med råge, rapporterar Dagens Media.

Analysföretaget Meltwater har räknat ut att SD skulle ha behövt köpa
annonser för 52 miljoner kronor för att nå ut till lika många människor
enbart med reklam.

Enligt Meltwater har kampanjen resulterat i 1
142 redaktionella artiklar och 3 619 inlägg i sociala medier sedan
kampanjen sattes upp i måndags.

Jämfört med en vanlig vecka är det 50 procent mer redaktionell uppmärksamhet och 62 procent fler inlägg i sociala medier.

Den
person som har citerats mest i artiklarna är Jesper Pettersson,
pressansvarig på SL, som har fått förklara och försvara varför SL tillät
Sverigedemokraternas reklam.

Trots att majoriteten av inläggen
har varit negativa mot SD och mot reklamen, är partiet nöjda med
uppmärksamheten, skriver Dagens Media.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander