Så hanterar Uppdrag Granskning insiderinfomation

Kodord, jurister och krypterad information. Intervju med Uppdrag Gransknings producent i podden Affärsvärlden.
Så hanterar Uppdrag Granskning insiderinfomation - axel-gordh-humlesjo-700_binary_6979910.jpg

Förra veckan kom SVT:s Uppdrag Granskning med sitt fjärde program om Swedbank. I dag, onsdagen 27 november, kom ett program om SEB som också sägs ha varit inblandade i penningtvätt, och då framförallt den uppmärksammade Magnitskij-affären. Efter att ha gjort flera program som har påverkat aktiekurserna kraftigt – hur hanterar SVT och Uppdrag Granskning det faktum att de arbetar med kurspåverkande material, att journalistiken kanske är att bedöma som insiderinformation? I podcasten Affärsvärlden svarar Uppdrag Gransknings producent Axel Gordh Humlesjö att detta är någonting som de tar hänsyn till, att de visste att det behövde ta hänsyn till detta eftersom de hade sett hur kurspåverkande nyheterna om Danske Bank hade varit.

– Det har varit en speciell resa sedan vi började med detta för ett år sedan, säger han i podden Affärsvärlden.

När nyheten om Danske Bank briserade satt redaktionen på Uppdrag Granskning och bearbetade uppgifterna om Swedbank och det rådde en otrolig nervositet i teamet, berätar Gordh Humlesjö, inte minst för att någon annan aktör skulle hinna före.

Sparekonomerna om SEB-granskningen: “Mycket allvarliga uppgifter”Sparekonomerna Frida Bratt, Joakim Bornold och Johanna Kull anser att uppgifterna som frakommer i Uppdrag Granskning är allvarliga, men att SEB skött kommunikationen bättre än vad Swedbank gjort.  

I arbetet med program om penningtvätt har de på Uppdrag Granskning bland annat bantat ner vilka som känner till informationen som de arbetar med, de har haft krypterade stand alone-datorer, samt haft kodord för projekten och bankerna. Ingen fick berätta för anhöriga vad de höll på med, inte kollegor. Till externa intervjupersoner lade de också fram hypotetiska scenarier i stil med: ”Vi granskar ett finansiellt institut någonstans i världen…”

Är det då rätt att som i SEB:s fall själv gå ut med att de kommer att medverka i ett program före det sänds?

-Nu har Swedbank och SEB satt en praxis som andra aktiebolag måste förhålla sig till. Det där är ju tolkningar som deras jurister gör helt enkelt.

Lyssna på hela intervjun om hur Uppdrag Granskning arbetar med insiderinformation i podden Affärsvärlden, här nedan, i Spotify, Itunes eller acast.