Så fick Pagero fart på budstriden: ”Bra bolag säljs inte”

Budstriden kring mjukvarubolaget Pagero har fått aktiekursen att rusa med hela 238%. Nu berättar budkommitténs ordförande Fredrik vom Hofe för Affärsvärlden hur spelet bakom budstriden mellan tre aktörer gick till.
"Vi ska vara maximalt förberedda för att maximera värdet för alla aktieägare", säger han till Afv.
Så fick Pagero fart på budstriden: ”Bra bolag säljs inte” - pagero thomson reuters

Fredrik vom Hofe är vice ordförande i Pageros styrelse och ordförande i den budkommitté som hanterat rejset mellan Vertex, Thomson Reuters och Avalara om att få köpa Göteborgsbolaget.

Han har ett par minst sagt stressiga veckor bakom sig med att hantera den första budstriden mellan tre olika aktörer kring ett svenskt börsnoterat bolag sedan Haldex 2016.

Dagen innan Vertex lade sitt bud i mitten av december stod aktiekursen i 21 kronor. Med Thomson Reuters senaste bud på 50 kronor per aktie har aktiekursen stigit med 238% på drygt en månad.

DAG FÖR DAG – ALLT OM BUDEN

12 december: Vertex lägger bud på Pagero med en budkurs på 36 kronor, en budpremie på 71,4%

11 januari: Thomson Reuters lägger sitt första bud på 40 kronor per aktie, höjer budpremien med 11,1%

12 januari: Avalara lägger bud på 45 kronor per aktie, höjer budpremien med 12,5%.

15 januari: Thomson Reuters lägger ett andra bud på 50 kronor per aktie, höjer budpremien med 11,1%. Thomson Reuters kontrollerar nu majoriteten av ägandet i bolaget. Vertex meddelar att bolaget drar sig ur budstriden.

16 januari: Thomson Reuters har utökat sitt ägande till 59%

18 januari: Avalara meddelar att bolaget drar sig ur budprocessen.

Förberedelser har varit A och O för att få ut maximalt med värde för aktieägarna, berättar Fredrik vom Hofe.

”Vi började redan för två år sedan att tänka tanken att bolaget skulle kunna köpas upp”, säger han till Affärsvärlden och fortsätter:

”Bra bolag säljs inte, de köps. Det är den devisen vi arbetat efter.”

Fredrik vom Hofe, vice ordförande i Pageros styrelse och ordförande i den budkommitté som hanterat budstriden om Pagero. Foto: Pressbild

Blev uppvaktade

Men vi tar det från början. Pagero har funnits i drygt 25 år och utvecklar en mjukvara för att på ett säkert sätt överföra dokument mellan företag, myndigheter och banker. 2016 köptes en majoritet av bolaget av riskkapitalbolaget Summa Equity.

Fredagen den 22 oktober 2021 kunde bolaget ringa i börsklockan för första gången och noterades på First North. Idag har bolaget över 30 kontor världen över. Pageros årliga återkommande intäkter var i Q3 2023 739 miljoner kronor och bolaget ligger rätt i megatrenden om ökad digitalisering.

Det var alltså redan när Pagero börsnoterades som styrelsen började arbetet med att bolaget skulle kunna köpas.

”Börsnoteringen var en ren kapitalanskaffning, så det var ingen av ägarna som sålde utan det togs in nytt kapital. När man noteras på en handelsplattform får man naturligtvis en annan exponering för potentiella köpare. Redan årsskiftet 2021-2022 förstod vi att bolaget var väldigt bra eftersom vi blev uppvaktade av potentiella köpare som visade intresse för bolaget”, säger Fredrik vom Hofe och fortsätter:

”Vi insåg att vi kan bli köpta. Och då ska vi vara maximalt förberedda för att maximera värdet för alla aktieägare.”

Rådgivare viktiga

De senaste trenden har det pågått en konsolidering bland mjukvarubolag så styrelsen började förbereda sig för att det skulle komma bud. Investmentbanken Lazard anlitades som finansiell rådgivare och affärsjuridiska byrån Cederquist blev legala rådgivare. Pageros styrelse trimmades i hur take-over-reglerna fungerar, vad som gällde vid risk för jäv och vilken strategi som skulle användas vid bud.

”När bud kommer så går det fort. Förberedelser går att göra utan att störa bolagets framdrift, så som att fundera på vad som är kommersiellt bäst för bolaget vid en budsituation”, säger Fredrik vom Hofe.

Han berättar att Pagero hade ett sammansvetsat team med nyckelpersoner, såsom bolagsledning, styrelsemedlemmar och rådgivare, som vet vad som ska göras när bud kommer in. Flera olika scenarion har också gåtts igenom för vad som skulle kunna hända vid ett bud. Fredrik vom Hofe lyfter också fram M&A-rådgivarnas kompetenser.

”De spelar en viktig roll utifrån många olika perspektiv. Rådgivare kan tillsammans med styrelse och ledning skaffa sig en bra syn på det fulla värdet av bolaget och ge en rimlig värdering. Det blir också ett filter mellan bolagsledningen och intressenterna där ute. VD och ekonomichef kan inte åka runt i världen och presentera bolaget till potentiella köpare proaktivt när vi inte har för avsikt att sälja bolaget”, säger Fredrik vom Hofe.

Fick bud innan Vertex-budet

Han lyfter också fram att Pageros VD, Bengt Nilsson, har bra kontakter inom branschen. Vilket inte är så konstigt då han redan under studietiden i Linköping grundade affärssystemsbolaget IFS och var en nyckelfigur i företagets framgång. År 2015 köpte det svenska riskkapitalbolaget EQT en majoritet av aktiekapitalet i IFS och Bengt Nilsson kunde fokusera på andra investeringar, såsom belysningsbolaget Plejd och avtalstjänsten Oneflow. Till Pagero kom han 2007, först i rollen som styrelseordförande och sedan som VD.

“När man bygger bolag inom vårt segment är det viktigt att man vågar ta steget ut och säger att vi ska bli en global spelare. Men ska man bli det så måste man investera i produkt så att den fungerar globalt, och då kommer investeringarna före intäkterna. Samtidigt gäller det att bygga säljorganisationer och supportorganisationer världen över, och det kommer också före intäkterna”, har han tidigare sajt i en intervju med Afv.

Bengt Nilsson är VD för Pagero
Bengt Nilsson, VD för Pagero.

BENGT NILSSON

Är: VD för Pagero

Född: 2 april 1955

Familj: Tre barn, en sambo sedan 33 år tillbaka

Bakgrund: Är född i Malmö, växte upp i södra Malmö, Heleneholm. Har även bott i Östersund. Har studerat vid Linköpings Tekniska Universitet, grundade  IFS som arbetar med affärssystem, började 1983 och stannade i 20 år. Har arbetat på Pagero i sedan 2008.

Bor: I Billdal, utanför Göteborg

Fritid: Vara på landet i skärgården, åka skidor.

Fredrik vom Hofe berättar att M&A-rådgivarna också sitter på ett stort nätverk av kunder och vet vilka bolag som är intresserade av förvärv och kan på så sätt informera om när det rör på sig i marknaden. Och även slå en signal till en potentiell budgivare och presentera bolaget. Vilket också hände i fallet med Pagero.

”Vi fick bud innan Vertex lade sitt bud, men budkommittén ansåg de var för låga. Det var därför vi kunde gå ut och kommunicera att Vertex-budet var till en högre nivå som skulle vara kommersiellt bäst för bolaget och ge mest aktieägarvärde”, säger Fredrik vom Hofe, som inte vill berätta vilka aktörer som lämnade första buden.

Han fortsätter:

”Att det skulle bli en sådan budstrid kring Pagero var något vi gärna ville försöka skapa men inget vi kunde förutse, men tajming är ju väldigt viktigt och där blev det ju riktigt bra.”

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Stock Market
Annons från AMF