Så får du verkligheten att överträffa dina drömmar

NY SERIE: Hur gör man för att förändra sig själv och ta fram sitt bästa, smartaste och lyckligaste jag? Idag startar Affärsvärlden artikelserien Fokus Förändring. Del 1 tar upp grunden för allt förändringsarbete - målformulering.

Vad vill du egentligen? Med hjälp av ”imagineering” kan du ta kontroll över din framtid.

Ibland kan det kännas som om livet sveper förbi. Intryck, arbetsuppgifter och människor passerar oss i ett tempo som även kan få den mest drivna person att känna sig åksjuk. Det är lätt att fastna i reaktivt brandsläckarläge och glömma vem vi är, vart vi är på väg och vad som verkligen är viktigt i livet.

Steg ett i personligt ledarskap handlar därför om att ta ut riktningen och sedan hålla kursen. Det här vet du, men lika fullt är det ibland klurigt att få tid till proaktivt och visionärt tänkande. Ta därför chansen att tänka stort, kreativt och långsiktigt för en sekund. Häng med, prova de enkla men kraftfulla principerna för imagineering, och skapa en värdig vision för dina projekt och ditt liv.

Du sitter i möte med projektgruppen. Någon slänger fram en ny idé som ligger utanför den berömda boxen. Tyvärr skjuts han kanske ned innan han knappt har hunnit öppna munnen: “Det där går aldrig, det är alldeles för riskfyllt och förresten har vi ändå inte resurserna som krävs.” Inte alltför sällan kan vi observera denna kamp mellan gruppens drömmare och kritiker, men faktum är att samma process ofta pågår inom oss själva.

Vi kan säkert alla komma ihåg gånger då vi fått en fantastisk idé, men själva skjutit den i sank med tankar som “vem tror du att du är” eller “du kommer aldrig att kunna fullfölja”. Så kan vår interna dialog låta när vi drömmer utanför bekvämlighetszonen, och det är ju inte direkt hjälpsamt när vi slipar på vår högsta vision för framtiden. Här kan det vara på sin plats med lite mental struktur och disciplin. Och det är precis vad imagineering-strategin erbjuder.

Imagineering kombinerar imagination och engineering, och är en pragmatisk kreativ strategi. Den är utvecklad av Robert Dilts och beskrivs i boken Visionary Leadership. Robert har studerat många av världens genier och här använde han Walt Disney som förebild. Disney var expert på att skapa fantastiska visioner, men inte bara det. Han var också lysande på att omsätta dem i praktiken.

Så vad var hans framgångsrika strategi och hur kan du dra nytta av den i ditt liv? Dilts berättar att Walt Disney definierade tre nödvändiga roller för effektivt skapande: drömmaren, realisten och kritikern. Du och jag har dessa roller inom oss, även om en av dem ofta dominerar. För att ta rygg på Disney behöver vi därför göra två saker. För det första, bekanta oss med var och en av rollerna och deras styrkor och begränsningar. För det andra, etablera klara riktlinjer för samspelet mellan dem.

Drömmaren
Einstein brukade säga “fantasi är viktigare än kunskap”. För om vi inte låter drömmaren inom oss ta plats på scenen, så skapar vi inte heller det verkligt kreativa och unika. Vår vision verkar platt och saknar den där magiska magnetismen. Dilts menar därför att varje kreativ process startar med fokuserat drömmande. Du går in med attityden att allt är möjligt och tänker så stort du kan.

I detta stadium är kritik bannlyst – och här måste du vara stenhård. Fundera först på var och hur du bäst drömmer och visionerar. Dröm sedan fram något som du verkligen vill vara, göra eller ha i framtiden. Du kanske vill skapa superkarriären, drömhuset, genombrottet för projektet eller topphälsan. Tänk stort och fråga dig sedan hur visionen skulle se ut om den vara ännu ett snäpp större.

Realisten
Du har nu en vision, men en vision utan en plan är önsketänkande. Realisten inom dig har därför till uppgift är att skapa en plan för hur drömmen genomförs i praktiken. Dilts poängterar här vikten av att realisten utgår från att drömmen är möjlig. Du utgår därför från attityden: “om det här var möjligt, hur skulle jag genomföra det?”. Du detaljplanerar inte på det här stadiet, utan skapar istället en berättelse för hur vägen fram kan se ut. Vilka är de viktigaste kapitlen i din berättelse?

Kritikern
Först när du har etablerat drömmen och planen släpper du in kritikern, eller kanske utvärderaren, på scenen. Det är inte helt otroligt att den här delen av dig är ivrig att ge drömmaren en omgång, av gammal vana eller för att drömmen ligger i en högre division än vanligt. Därför lägger vi till några förhållningsregler för den kritiska rösten.

För det första, se till att alltid ha en positiv avsikt med kritiken, exempelvis att klargöra risker med visionen eller utforska luckor i planen. För det andra, endast frågor är tillåtna. Det är slut med okonstruktiv feedback à la “det där går aldrig”. Här gäller det att formulera konstruktiva frågor till drömmaren och realisten av typen: “hur minimerar du risken för fallande huspriser, eller hur skapar du tillräckligt med tid för att genomföra din plan?”

När kritikern har fyrat av sitt frågebatteri tar du först på dig drömmar-hatten, svarar på frågorna och justerar eventuellt visionen. Därefter svarar du i egenskap av realist och uppdaterar planen. Sedan går du tillbaks till kritikern och repeterar denna kreativa dans av fråga-svar-uppdatering tills hela du är nöjd med resultatet.

Imagineering-strategin är enkel men kraftfull. Den lockar fram nytt tänkande och jag har sett den fungera för allt från affärsidéer och bokprojekt till utkristallisering av livsmål. Utmaningen är att hålla de olika rollerna separerade. Framförallt vill den ofta otåliga kritikern klampa in på drömmarens område. Undvik detta genom att ha örnkoll på din tankar. Prova också att skriva ned dialogen, ungefär som ett teatermanus, eller fysiskt flytta dig i rummet när du byter roll.

Veckans beslut:
Höj din medvetenhet om mötesdynamiken på jobbet. Vem är drömmaren, realisten och kritikern? Hur kan de jobba konstruktivt tillsammans?

Utforska också hur du kan lyfta din kreativitet. Sätt av en timme och testa imagineering på ett mindre projekt. Lär känna rollerna och var uppmärksam så att tankarna inte drar iväg i gamla banor. Ge dig själv sedan ett löfte om att kliva ur den eventuella brandmansuniformen för ett tag och kalibrera din riktning genom livet.

Gör det till en vana att strukturera ditt kreativa tänkande, skapa värdiga visioner och våga satsa på dina högsta drömmar, och du skapar förutsättningar för smidigare och kraftfullare förändring i ditt liv.
___________________________________

SÅ GÖR DU

1. Välj ett projekt/livsområde som du vill utveckla

2. Agera drömmare. Skapa en vision

3. Agera realist. Ta fram en handlingsplan som om visionen vore möjlig

4. Agera kritiker/utvärderare

a. Bedöm risker och luckor i planen

b. Formulera konstruktiva frågor till drömmaren och realisten

5. Som drömmare och/eller realist svara på frågorna och uppdatera visionen och planen

6. Upprepa cykeln (steg 4 & 5) tills alla parter är nöjda

Källa: Visionary Leadership och Strategies for Geniuses av Robert Dilts.
_________________________________

Konstruktiva frågor till dig själv

Drömmaren – vad?

Vad vill du egentligen uppnå?
Vad får du ut av att uppnå detta?
Varför är det viktigt för dig?

Realisten – hur?

Hur förverkligar du visionen?
Hur ser de 3-5 viktigaste stegen ut?
Hur ser du till att frigöra tillräckligt med resurser?

Kritikern

Vad fattas i visionen och planen? Hur kan visionen/planen kompletteras?
Vilka är de största hindren och hur kan de bästa hanteras?
Vilka är riskerna och hur kan de minimeras?

Källa: Visionary Leadership och Strategies for Geniuses av Robert Dilts.

Carl Lindeborg
Arbetar som föreläsare och coach inom ledarskap, hälsa och personlig utveckling i det egna företag Energize, energize.nu. Carl Lindeborg är civilekonom, NLP Master Practitioner och Advanced Personal Trainer. Tidigare har han arbetat som managementkonsult vid McKinsey & Co.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF