RYSKA AKTIER: VIMPELCOM – Inga lik i garderoben
När Vimpelcom startades 1994, hade det funnitsmobiltelefonsystem i Moskva i tre år. Dess grundare, DimitrijZimin, var högt uppsatt ingenjör i en försvarsindustri somutvecklade högteknologiska system för radiokommunikation.Tillsammans med några kollegor drog han igång Vimpelcom medstark finansiell uppbackning från både inhemskt och utländsktriskkapital, och redan från början med västlig revision ochmarknadskompetens.
Att Vimpelcom gått med vinst sedan sitt första verksamhetsår ärinte bara en följd av att det finns kompetens i ledningen. Detberor också på att det är verksamt i en bra sektor. Branschen ärny, företaget är nytt – här finns inget arv från kommunisttidenoch inga lik i garderoben. Kunderna har råd att betala sinaräkningar. Och marknadspotentialen är enorm på lite sikt.Marknaden: Den har exploderat från 6.000 abonnenter 1992 tillrunt 200.000 i slutet av 1996. Andelen användare i befolkningenär förstås fortfarande mycket liten, bara 0,6 procent i Moskva,där Vimpelcom har huvuddelen av sin täckning (0,1 procent totalti Ryssland).En orsak till den goda utvecklingen är de fastanätens brister. Penetration är även där ovanligt liten, 17procent i hela landet, och kvaliteten är usel. Mobiltelefonenhar helt enkelt varit räddningen för många affärsmän under deförsta åren av marknadsekonomi. Marknadspenetrationen iMoskvaregionen väntas öka till 4 procent fram till år 2000.
Politiska faktorer: Marknaden regleras avkommunikationsministeriet, som också fördelar licenserna attdriva systemen. Alla system har fått utrymme i etern, ochlicenserna har i regel givits till en operatör per region ochsystem.
Teknik: Vimpelcom har byggt ut ett av Moskvaregionens digitalasystem (D-AMPS), som marknadsförs under namnet Bee Line. Det harockså licens för analoga nät i fem andra regioner, samt licensför att bygga ut Moskvas första PCS-nät (PCS är en effektivarevariant av de digitala systemen).
Konkurrenter: I Moskva finns en GSM-operatör (MTS) med enmarknadsandel på 9 procent i juli 1996, och operatör av NMT-450(MCC) med 30 procent av marknaden. Där finns även Rosico, somjust fått den andra PCS-licensen i Moskva. Huvudkonkurrenter ärMCC och Rosico. Vimpelcom har det mest kända varumärket, ochväntas fortsätta att dominera Moskvamarknaden med en framtidamarknadsandel på 55-60 procent.
Intäkter: Det är oerhört dyrt att inneha och ringa påmobiltelefon i Ryssland, man talar också längre i telefonen änpå andra marknader. Men priserna är på väg nedåt.
Investeringar: Det behövs minst 100 miljoner dollar årligen denärmaste åren för att bygga ut näten. Vimpelcom har ingått ettavtal om vendorfinansiering med franska Alcatel, som skallleverera utrustning nu mot betalning år 2000. Investeringarnaunder 1997 väntas göra ett hack i vinstkurvan.
Resultat: Bee Line gav en blygsam vinst redan det första året.Andra året ökade den kraftigt, till 28 milj USD.
Rekommendation: I februari, när Vimpelcom handlades för 34 USDpå NYSE var rekommendationen från investmentbanken RenaissanceCapital köp trots att bolaget är högre värderat än de flestaandra mobiltelefonoperatörer på nya marknader. Men å andra sidanär det lågt värderat jämfört med västliga motsvarigheter. Påsikt anses aktien klart köpvärd.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.