Ryanair
Ryanairs slår estimaten – sänker prognos efter Boeing-strul
Rörelseresultatet visade en vändning till vinst och nettovinsten kom in högre än väntat. Samtidigt sänks trafikprognosen återigen.
Omsättningen steg 9,6 procent till 2 959 miljoner euro (2 699).
Rörelseresultatet blev 32,6 miljoner euro (-18,9). Rörelsemarginalen var 1,1 procent.
Resultatet före skatt var 143,7 miljoner euro (2,7).
Resultatet efter skatt blev 148,6 miljoner euro (14,8). Analytikerkonsensus som bolaget samlat in låg på 60 miljoner.
Ryanair förväntar sig att trafiken under hela räkenskapsåret kommer att uppgå till nästan 200 miljoner (+9 procent) passagerare. Det är under förutsättning att det inte blir några ytterligare negativa nyheter om leveransförseningar från Boeing.
Bolaget guidar för ett resultat efter skatt på mellan 1,55 och 1,61 miljarder euro under räkenskapsåret som avslutas sista mars i år.
För räkenskapsåret 2026 sänker Ryanair trafikprognosen till 206 miljoner passagerare, vilket skulle innebära en tillväxt på bara 3 procent. Orsaken är leveransförseningar kopplade till Boeing. I november sänktes trafikprognosen från 215 till 210 miljoner passagerare och nu sker alltså ytterligare en sänkning.
Ryanair, MEUR | Q3-2024/2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2023/2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 959 | 2 699 | 9,6% | ||
Rörelseresultat | 32,6 | -18,9 | |||
Rörelsemarginal | 1,1% | ||||
Resultat före skatt | 143,7 | 2,7 | 5 222,2% | ||
Nettoresultat | 148,6 | 60 | 147,7% | 14,8 | 904,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.