Juridik
Ryanair kan stå inför stora skadestånd
Bakom kraven står det brittiska Civil Aviation Authority, CAA. I ett utlåtande gör CAA gällande att de kommer att göra allt de kan för att försäkra sig om att passagerare får den hjälp de har rätt till både under och efter förseningar.
Det är ännu inte klart hur stora krav som kan komma att riktas mot Ryanair.
Målet där Europadomstolen kom att döma till passagerarnas fördel rörde inte Ryanair. Istället gällde det en passagerare som skulle flyga med KLM från Ecuador till Amsterdam, en flight som kom att bli försenad med 29 timmar.
Passagerare har nu rätt till ersättning uppgående till mellan 185 och 445 pund vid en försening på mer än tre timmar, motsvarande cirka 2.300 till 5.700 kronor. En ersättning är dock inte aktuell vid förseningar som beror på tekniska omständigheter, strejker eller dåligt väder.
Ersättningen gäller vidare enbart flighter med europeiska flygbolag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.