Rusta
Rusta ökar omsättning och resultat
Omsättningen steg 3,7 procent till 3 069 miljoner kronor (2 959). Den jämförbara tillväxten ökade med 0,5 procent (6,5).
“Vi konstaterar att Rusta levererar försäljningstillväxt i första kvartalet trots att vi sänkt priserna gentemot våra kunder och möter starka jämförelsetal i samtliga segment, framför allt i Norge. Vi ser en fortsatt ökad kundtillströmning till våra varuhus men med en minskad andel varor till högre prispunkter till följd av en ekonomiskt pressad konsument”, kommenterar vd Göran Westerberg.
Bruttoresultatet blev 1 343 miljoner kronor (1 265), med en bruttomarginal på 43,8 procent (42,8).
Marginalförstärkningen hänvisas primärt till en ökad produktivitet i värdekedjan och en positiv utveckling inom de två största affärsområdena, heminredning och förbrukning
Ebita-resultatet blev 351 miljoner kronor (298), med en ebita-marginal på 11,4 procent (10,1).
Justerat ebita-resultat blev 351 miljoner kronor (318).
Rörelseresultatet blev 351 miljoner kronor (296), med en rörelsemarginal på 11,4 procent (10,0).
Resultatet efter skatt blev 231 miljoner kronor (189), och per aktie 1,5 kronor (1,2).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 606 miljoner kronor (764).
Under kvartalet öppnades ett nytt varuhus vilket innebär att Rusta nu har sammanlagt 213 varuhus (vid periodens utgång), att jämföra med 202 vid samma period förra året. Efter periodens utgång har bolaget öppnat ett till varuhus i norska Egersund.
“Rustas varuhusexpansion fortsätter under detta verksamhetsår enligt plan och vi planerar för ytterligare fem varuhusöppningar under hösten 2024”, skriver bolaget.
Rusta kommenterar också överenskommelsen med Tietoevry kopplat till driftstörningarna från it-attacken tidigare i år.
“Detaljerna i avtalet omfattas av konfidentialitet men vi bedömer att överenskommelsen är rimlig. Resultatpåverkan av ersättningen är positiv men inte materiell”, säger Westerberg.
Följande kommentar ges om framtidsutsikterna.
“Blickar vi framåt kan vi dock konstatera att våra två största affärsområden, Förbrukning och Heminredning, domineras av produkter till lägre prispunkter och har haft ett betydligt mer positivt momentum även under sommaren. Vi förväntar oss därför en starkare utveckling under höst och jul då kunderna lägger större fokus på livet inomhus”, säger Westerberg.
Rusta, Mkr | Q1-2024/2025 | Q1-2023/2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 3 069 | 2 959 | 3,7% |
Bruttoresultat | 1 343 | 1 265 | 6,2% |
Bruttomarginal | 43,8% | 42,8% | |
Ebita | 351 | 298 | 17,8% |
Ebita-marginal | 11,4% | 10,1% | |
Justerat ebita | 351 | 318 | 10,4% |
Justerad ebita-marginal | 11,4% | 10,7% | |
Rörelseresultat | 351 | 296 | 18,6% |
Rörelsemarginal | 11,4% | 10,0% | |
Nettoresultat | 231 | 189 | 22,2% |
Resultat per aktie, kronor | 1,5 | 1,2 | 25,0% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 606 | 764 | -20,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.