Rusning efter Teslas aktier

Tesla Motors aktiekurs steg med 40 procent första handelsdagen på Nasdaqbörsen. Det är Teslas kommande familjebil Tesla S och den nya drivlinefabriken som skapar ett enormt sug efter Teslas aktier.

Elbilstillverkaren Tesla Motors i Palo Alto i Kalifornien är i ropet som aldrig förr. Den nyligen genomförda aktieemissionen blev snabbt övertecknad och Tesla Motors kunde sälja mer aktier än man från början tänkt sig.

När böckerna nyligen stängdes hade Tesla Motors fått in 226 miljoner dollar, motsvarande 1,7 miljarder kronor, i nytt kapital. Det var 40 miljoner dollar mer än man från början räknat med. Och intresset har hållit i sig. När Teslaaktien i går tisdag började handlas på den amerikanska Nasdaqbörsen steg aktiekursen steg med över 40 procent till 23,89 dollar.

Det ger ett värde på hela företaget på hela 2,22 miljarder dollar eller 17 miljarder kronor. Inte illa för ett bilföretag som grundades så sent som 2003 och som tillverkat mindre än två tusen elbilar hittills.

– Vi är ett Silicon Valley-företag. Vi står närmare Apple och Google än GM och Ford i vårt sätt att driva företaget, säger Teslas vd Elon Musk i ett uttalande.

Det som lockar investerarna är inte framtidsutsikterna för den upphaussade sportbilen Tesla Roadster, som kostar 1-1,5 miljoner kronor styck.

Det är istället tron på att Tesla Motors kunskaper och teknik inom elbilsdesign och elbilstillverkning ska ge frukt när de traditionella bilföretagen börjar satsa på elbilar.

Förra året köpte Daimler Benz in sig i Tesla Motors och i år gick Toyota in som delägare för att lära sig bygga elbilar.

Tesla Motors ambition är att bli en komplett drivlineleverantör till andra elbilstillverkare – design av batteripaketen, elmotorn och kraftelektroniken

Tesla Motors tog nyligen över Toyotas bilfabrik Nummi i Fremont i Kalifornien, nära Teslas huvudkontor. Den har en kapacitet på en halv miljon bilar per år.

Det är där som den kommande sedanmodellen Tesla S ska tillverkas.

Tesla S är en familjbil som ska kosta max 50 000 dollar, motsvarande 385 000 kronor. Den byggs från grunden som en elbil i aluminium och med stor batterikapacitet, större än någon annan elbil.

Den nuvarande elbilen Tesla Rodster väger 1 260 kilo varav 450 är batterier. Samma proportioner, en tredjedel batteri av bilens totala vikt, väntas också gälla på den kommande sedanmodellen.

Tesla S ska komma i tre versioner med en räckvidd på 30 mil, 40 mil respektive 50 mil. Den är aviserad att komma ut i USA i slutet av nästa år och till Europa i början av 2012.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.