Runar kan konsten att bygga ett varumärke

Mångsysslaren Runar Sögaard satsar nu stort på sitt nya företag Runar Dreams. Han ska bland annat föreläsa på svenska företag, ge ut en bok, vara med i reklamsammanhang, fungera som konsult i nöjesbranschen och arbeta som förkunnare. Och han är inte billig. 30 000 kronor får ett företag vara beredd på att punga ut för att höra Runar Sögaard förkunna.

Runar Sögaards kommer bygga upp sin nya verksamhet försiktigt tille en början, eftersom han “inte vill bränna ut sig”.

“Men jag räknar med en årsomsättning på några miljoner kronor”, säger Runar Sögaaard, 33.

Runar Sögaard har tagit ”time out” i nio månader efter skilsmässan med artisten Carola Häggqvist, men är nu i full gång med att börja arbeta med sitt bolag Runar Dreams som han startade i våras.

Tyngdpunkten kommer att ligga på föreläsningar till anställda på svenska företag. Inriktningen är motivation av människor i både arbetslivet och privat.

”Det gäller för människor att kunna skapa balans mellan karriär, det personliga välbefinnandet och att ha ett väl fungerande privatliv. Det är svårt för många i dag att få dessa delar att gå ihop”, säger Runar Sögaard.

”Jag använder mig bland annat av biblisk visdomslära när jag föreläser, mycket av mitt material hämtar jag från gamla testamentet. Jag pekar på vikten av hur man hanterar kollegor, affärsrelationer och även det sociala livet”, förklarar han.

Den 29 september höll han ett anförande inför reklambyrån Paradisets anställda på företagets tioårsjubileum. Föredraget var på 20 minuter om det bibliska paradiset och för det fick han cirka 30 000 kronor.

”Det var ett jippo med en fest så det är inte vad jag kommer att inrikta mina föreläsningar på när jag talar för företagen”, säger han.

För närvarande arbetar Runar Sögaard med en bok som anknyter motivation av människor. I boken tar han även upp hur man kan hantera misslyckanden, kriser och utmaningar både professionellt och privat. Den kommer i vinter eller tidigt i vår och Runar Sögaard kommer bland annat sälja den i samband med sina föreläsningar.

För närvarande håller han den här typen av föreläsningar för filmstjärnor, regissörer och artister i Hollywood i USA, både inför publik men främst genom enskilda samtal med dessa människor. Denna verksamheten kommer han att fortsätta med och ska även i framtiden vara cirka två veckor varannan månad i Hollywood.

”Det finns en mycket stor efterfrågan för de här frågorna och jag räknar med att den även finns i Sverige”, säger Runar Sögaard.

Vid sidan av detta kommer han också, dock i mindre omfattning, att fungera som ekonomisk konsult i nöjesbranschen.

”Jag känner branschen mycket väl och kan vara med när avtal ska skrivas och även fungera som ett bollplank i olika situationer”, säger han.

Runar Sögaard kommer även att ställa upp i olika reklamsammanhang framöver. Senast var han med i företaget Fakta Infos reklamkampanj i tidningar och hans ansikte var med på bild. Vad han tog betalt vill han inte säga.

”Jag har ett namn och ett känt ansikte som har en genomslagskraft. Jag får många förfrågningar om jag vill vara med i olika marknadsföringssammanhang och det kommer jag att ta vara på”, säger han, men har svårt att specificera vilken sorts reklamkampanjer han ska vara med i och inte.

Runar Sögaard säger också att hans arbete som förkunnare, eller pastor, framöver ska ingå i bolaget, exakt när

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase