Rullar lättare

Finnveden har ett motigt år bakom sig. Nu kan utvecklingen vara på väg att vända.

Verkstadsbolaget Finnveden har de senaste åren, precis som många IT-företag, hårdsatsat på tillväxt. 1998 omsatte Värnamoföretaget två miljarder kronor. I år når företaget en försäljning på 4,5 miljarder kronor vilket betyder att omsättningen har ökat med drygt 30 procent om året. En annan jämförelse med IT-bolagen håller också: Tyvärr har inte lönsamheten utvecklats i takt med omsättningen. Under åren 1995-1999 låg vinsten oförändrad på strax under 200 miljoner kronor efter finansnetto. Under fjolåret föll vinsten brant till 127 miljoner kronor.

Vinstfallet var oväntat stort och Finnvedens VD Sten Thunberg tvingades vinstvarna två gånger under fjolårshösten. Den viktigaste orsaken var konjunkturförsvagningen i slutet av fjolåret. Det drabbade Finnveden i hög grad eftersom bolaget bland annat har konjunkturutsatta Volvo som kund. Företaget säljer bland annat motordelar till Volvo Lastvagnar för drygt en miljard kronor om året.

Sjunkande lönsamhet

På grund av expansionen har avkastningen i Finnveden sjunkit till modesta tio procent på det sysselsatta egna kapitalet. Tidigare tillhörde företaget toppen av svenska verkstadsbolag. Samtidigt har rörelsemarginalen halverats till fem procent.

Utvecklingen är inget i sig som behöver oroa aktiemarknaden. Precis som är fallet för IT-bolag har expansion och tillväxt ett pris i form av fallande vinster och lägre avkastning. Samtidigt tappar bolaget tempo när de köpta företagen ska slås samman med de befintliga.

Åter till historien

Den kritiska frågan är nu om Finnveden lyckas nå tillbaka till forna tiders vinster. De yttre förutsättningarna är inte de bästa. Underleverantörer till verkstadsindustrin för ett ständigt tvåfrontskrig, dels mot kunderna som kräver lägre priser och dessutom mot råvaruproducenterna som i sin tur kräver högre priser.

Medicinen för att trots denna dubbla press höja vinsterna är att rationalisera verksamheten genom att koncentrera produktionen till färre fabriker, flytta ut produktion till låglöneländer och förbättra inköps- och logistikrutiner. Dessutom försöker bolagen undvika den allra hårdaste prispressen genom att tillverka allt mer avancerade produkter, som inte är lika konkurrensutsatta. Den strategin är precis vad Finnveden ska satsa på under de närmaste åren.

Möjligheterna till vinstlyft är mycket högre vid rationalisering än vid ökad nyförsäljning eftersom den i allmänhet kräver kostsamma investeringar i nya verktyg och fabriker. Finnveden har bättre förutsättningar än många andra underleverantörer:

Dels har de senaste årens expansion gjort bolaget till en av de större underleverantörerna i Sverige. Därmed blir det svårare för nyckelkunder som Scania, Volvo LV och Volvo PV att pressa Finnveden.

Har vinstförmåga

Dessutom har Finnveden under första delen av 1990-talet visat att bolaget har förmågan att tjäna goda pengar på att tillverka bil- och lastbilsdelar. Det är en kunskap som fortfarande finns kvar i bolaget och som rimligen borde hjälpa Finnveden de närmaste åren. Sten Thunberg sätter sitt hopp till att konjunkturnedgången blir kortvarig. Han räknar med att konjunkturen försvagas under det första halvåret, men att den vänder upp under andra hälften av 2001. Därmed har Thunberg samma syn på konjunkturen som Volvochefen Leif Johansson. Det är nog lämpligt eftersom Leif Johansson är Thunbergs viktigaste kund.

Aktiemarknaden värderar idag Finnveden som om bolaget kommer att misslyckas med att förbättra vinsterna. Bolaget värderas till tio gånger fjolårsvinsten, vilket indikerar att Finnveden står inför ett par år av fallande vinster. Så behöver det inte alls bli. Bolaget borde kunna öka vinsten med åtminstone fem till tio procent från nuvarande nivå.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander