Royal Mail
Royal Mail får saftiga böter för långsam utdelning av post – andra bakläxan på drygt ett år
Det skriver Ofcom i ett pressmeddelande.
Det är samtidigt andra gången på drygt ett år som den brittiska posten bötfälls för att inte ha lyckats förbättra servicenivån på ett betydande sätt.
74,7 procent av första klass-breven och 92,7 procent av andra klass-breven levererades i tid. Detta är långt under målet om att leverera 93 procent av första klass-breven inom en dag och 98,5 procent av andra klass-breven inom tre dagar.
“Det här är andra gången vi har upptäckt att företaget bryter mot sina regulatoriska skyldigheter under de senaste åren, efter att vi bötfällt det 5,6 miljoner pund i november 2023 för dess prestation 2022/23”, skriver Ofcom i en kommentar.
Royal Mail har skyllt underprestationen bland annat på pressad ekonom och förseningar efter den uppgörelsen som kom i spåren av fjolårets fackliga stridsåtgärder.
“En tjänst av hög kvalitet är extremt viktig för oss” säger en talesperson för Royal Mail till Sky News och tillade att förändringar görs men också att det behövs “brådskande reformer” på området.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.