Roblox
Roblox rasar över 20 procent – antalet användare lägre än väntat i Q4
Däremot var antalet användare lägre än väntat och Roblox aktie rasar runt 24% i förhandeln.
Omsättningen steg 31,8% till 988,2 miljoner dollar (749,9). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 971.
De justerade intäkterna, net bookings, ökade 21% till 1 361,6 miljoner dollar (1 126,8), att jämföra med marknadens förväntningar på 1 374 miljoner.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 65,6 miljoner dollar (259,6), väntat 351, med en justerad ebitda-marginal på 6,6% (34,6).
Resultat per aktie uppgick till -0,33 dollar (-0,52), vilket är bättre än analytikerkonsensus som låg på -0,45.
Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 19% i årstakt till 85,3 miljoner. Det var dock klart lägre än väntade 88,4 miljoner.
För 2025 guidar Roblox för justerade intäkter på mellan 5,2 och 5,3 miljarder dollar, väntat 5,3 miljarder. I första kvartalet väntas siffran bli mellan 1,13 och 1,15 miljarder dollar, väntat 1,14 miljarder.
Roblox, MUSD | Q4-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 988,2 | 971 | 1,8% | 749,9 | 31,8% |
Justerat ebitda | 65,6 | 351 | -81,3% | 259,6 | -74,7% |
Resultat per aktie, USD | -0,33 | -0,45 | -0,52 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.