Roblox rasar över 20 procent – antalet användare lägre än väntat i Q4

Spelplattformen Roblox redovisar en omsättning i linje med förväntat under fjärde kvartalet.
Roblox rasar över 20 procent – antalet användare lägre än väntat i Q4 - Roblox-Gadget-Lab-Gear
Foto: Roblox

Däremot var antalet användare lägre än väntat och Roblox aktie rasar runt 24% i förhandeln.

Omsättningen steg 31,8% till 988,2 miljoner dollar (749,9). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 971.

De justerade intäkterna, net bookings, ökade 21% till 1 361,6 miljoner dollar (1 126,8), att jämföra med marknadens förväntningar på 1 374 miljoner.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 65,6 miljoner dollar (259,6), väntat 351, med en justerad ebitda-marginal på 6,6% (34,6).

Resultat per aktie uppgick till -0,33 dollar (-0,52), vilket är bättre än analytikerkonsensus som låg på -0,45.

Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 19% i årstakt till 85,3 miljoner. Det var dock klart lägre än väntade 88,4 miljoner.

För 2025 guidar Roblox för justerade intäkter på mellan 5,2 och 5,3 miljarder dollar, väntat 5,3 miljarder. I första kvartalet väntas siffran bli mellan 1,13 och 1,15 miljarder dollar, väntat 1,14 miljarder.

Roblox, MUSD Q4-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2023 Förändring
Nettoomsättning 988,2 971 1,8% 749,9 31,8%
Justerat ebitda 65,6 351 -81,3% 259,6 -74,7%
Resultat per aktie, USD -0,33 -0,45 -0,52

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.