Rivstart för bilhandelssajt
Sedan lanseringen i våras har det varit tyst om bilåterförsäljaren Autoo, men till skillnad från många av de dotcom-bolag som nu går i graven har de tuffat på i det tysta och håller idag jämna steg med traditionella bilhandlare. Det framgår av färska försäljningssiffror som bolaget nu redovisar.
”Vi har sålt 230 bilar sedan starten i maj och omsatt cirka 30 Mkr. Med den försäljningstakt vi har nu räknar vi med att sälja 700 bilar under vårt första år”, säger Jan Edholm, VD för Autoo.
Enligt siffror från Motorbranschens riksförbund, som är branschorganisation för 2 000 bilhandlare, säljer en svensk bilhandlare i genomsnitt 600 bilar per år. Av dessa utgör ungefär hälften nybilsförsäljningar och hälften begagnade bilar. ”Under våra första månader sålde vi enbart begagnade bilar, men i september startade vi försäljning av nya bilar och de står idag för hälften av försäljningen”, säger Jan Edholm.
Intäkterna kommer huvudsakligen från provision på de sålda bilarna, men är hittills långt ifrån tillräckliga för att bolaget ska kunna visa vinst.
”Vi tjänar mer per såld bil än den traditionella handeln, men än så länge är det för tidigt att sätta ett mål för när vi når break-even. Det beror helt på hur mycket kostnader vi väljer att ta för expansion i andra länder. Vi lever visserligen på riskkapitalpengar men är inte, som många andra e-handelsbolag, i behov av kassatillskott. Vi har starka ägare, klarar oss på de pengar vi har och jobbar på enligt planerna”, säger Jan Edholm.
Dock har man dragit i handbromsen vad gäller den internationella expansion som Autoo, liksom så många andra e-handlare, utlovade i samband med lanseringen.
”Som läget är nu är det klart att vi går försiktigt fram, men vi siktar fortfarande på att etablera oss på två utländska marknader inom ett år. Bilmarknaden i Europa är idag värd 5 000 miljarder kronor, men i dagsläget går 30 procent till distribution. Man har effektiviserat allt som går i producentledet och det går inte att kapa mer kostnader i tillverkningen, men på distributionssidan har knappt någonting hänt sedan 1940-talet. Där finns stora rationaliseringsmöjligheter när man kapar mellanled och jobbar utan lager och dyra lokaler”, säger Jan Edholm.
Framöver planeras en marknadsföringskampanj som riktar sig till en hittills ganska bortglömd målgrupp i bilköpssammanhang – de kvinnliga bilköparna.
”Idag består våra kunder till 90 procent av män, ändå vet man från mängder med undersökningar att det ofta är kvinnor som fattar det yttersta köpbeslutet. Vi kommer att rikta oss direkt till kvinnor eftersom vi tror att de kan tilltalas av vår affärsidé. Enligt undersökningar upplever många kvinnor den klassiska försäljningsjargongen som obehaglig och föredrar att prata med en neutral rådgivare – vilket är precis vad vi är”, säger Jan Edholm.
Autoo ägs till största delen av David Pagrotsky, bror till handelsminister Leif Pagrotsky. Bland övriga ägare finns riskkapitalbröderna Henrik och Petter Wingstrand samt norske redarmiljardären Morten Bergensen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.