Riskera något

Affärsvärlden har förändrats i en rasande takt under de senaste åren. Framgångarna kommer tack vare en prestigelös experimentlusta i hur magasinet gör journalistik och sedan presenterar den, skriver magasinets chefredaktör Max Jedeur-Palmgren. "Något som vi tänker fortsätta med."
Riskera något - Kollage_Max
Affärsvärldens chefredaktör Max Jedeur-Palmgren. Foto: Maxim Thoré / Bildbyrån.

Jag vet att du som läser Sveriges bästa ekonomimagasin är en risktagare.

Inte för att alla läsare nödvändigtvis ämnar bygga skulddränkta imperier av samhällsfastigheter eller försöker övervinna alla odds med ett batterifabriksbygge. Nej, men att bygga framgång och välstånd, för sig själv och andra, kräver alltid en viss dos av risk.

Det är inbakat i karriärsval, i strategin för bolaget man leder – eller i ett köp av en aktie.

Risk är något som så gott som alltid är det svåraste att bedöma inför beslut. Men kalkylerat risktagande är något annat än en ogenomtänkt chansning. Affärsvärldens jobb är att ge våra läsare beslutsunderlag – både till investeraren som vill göra bättre affärer och till beslutsfattaren i samhället och näringslivet.

Att vända och vrida på riskerna, och därigenom skissa ut en eventuell uppsida, är såklart centralt i Afv:s prisbelönta analysredaktion. Det analytiska förhållningssättet ska också genomsyra vår journalistik i stort.

Det betyder att Afv tar ställning något oftare än andra medier. Vi unnar oss att ha en tolkning när vi ser något som är värt att belysa extra, som andra missar.

I dagens medieklimat ser vi (och hör från er!) att det finns ett behov av en oberoende tidning som har ambitionen att tolka det som händer.

Vi gillar inte att ha fel, men det kommer vi såklart ha ibland. Och det viktigaste då är att våga vara ärlig med vad man kan göra bättre till nästa gång. Att ha fel är en del av det här spelet. Vi kämpar i alla fall stenhårt för att få rätt varje gång och lovar att vara transparenta när vi råkar hamna snett.

Du kommer garanterat att läsa något som du inte håller med om. Tråkigt vore det väl annars?

Kanske är det en analys du tycker landar i fel råd, en krönikör som har en obekväm åsikt eller en nyhetstext som du tycker är för hårdvinklad. Men vi är övertygade om att våra läsare uppskattar att ibland få sina tankar och åsikter utmanade.

Affärsvärlden har förändrats i en rasande takt under de korta år som jag har varit här. Firman har växt från ett dussin anställda till över 30. Antalet prenumeranter har vuxit stadigt, och i veckan tog vi över driften av Placera, som nu kommer drivas som en systertidning till Afv.

Vår sajt besöks varje vecka av över 200 000 användare, vilket är mer än tredubbelt så många som för bara tre år sedan.

En stor del av framgångarna som vi skördat de senaste åren tillskriver vi själva en prestigelös experimentlusta i hur vi gör journalistik och sedan presenterar den. Något som vi tänker fortsätta med.

Det är en kalkylerad risk i sig.

Läs mer om Affärsvärldens nya satsningar:

Satsningarna som ska göra Afv ännu bättre: ”Kvalitetsstämpel”

Afv satsar på bevakning av gröna omställningen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold