Troax
Rider på robottrenden
Bolaget är marknadsledare inom den för utomstående till synes udda nischen områdesskydd för inomhusanvändning. I branschen kallas det för metallbaserade nätpaneler och innebär enkelt uttryckt det stängsel och de konstruktioner som fysiskt säkrar och skyddar industrirobotar från sin omgivning.
Det finns ett antal underliggande drivkrafter som gör att marknaden växer i en ganska hygglig takt. En är den allmänt ökade automatiseringen med fler robotar inom tillverkning och logistik, en annan ökade säkerhetsbestämmelser och då inte minst EU:s maskindirektiv. Sammantaget medför detta en genomsnittlig förväntad årlig tillväxttakt på 7–8 procent under perioden 2011–2017, enligt Troax.
Fordonsindustrin är största branschen inom marknadsområdet maskinskydd, som utgör drygt hälften av omsättningen. Inte minst är bilindustrin i Tyskland och Italien betydande kunder. Nästan hela Troax omsättning genereras i Europa och endast 6 procent härrör från nya marknader, som till exempel USA. Asien ligger efter i säkerhetstänkandet och är ännu en liten marknad.
Förra sommaren förvärvades det italienska bolaget Satech, en tidigare konkurrent och marknadsledare inom metallbaserade nätpanelslösningar i Italien. Genom förvärvet blev Troax nästan 2,5 gånger större än sin närmaste konkurrent. Troax har även två andra affärsområden; materialhantering och logistik samt egendomsskydd, vilka spås växa något långsammare än maskinskyddsverksamheten. E-handel är en katalysator på logistiksidan då behovet av nya lagerytor växer stadigt.
Under årets första nio månader ökade Troax omsättning organiskt med 13 procent, varav hela 20 procent det senaste kvartalet. Det är betydligt snabbare än marknaden. Den ökade volymen i kombination med ett högt kapacitetsutnyttjande lyfte rörelsemarginalen till 21,1 procent under tredje kvartalet, vilket är över bolagets marginalmål på 20 procent. Valutaeffekter har endast haft marginell påverkan på Troax. Att marginalen kommer klättra särskilt mycket högre är svårt att tro.
Nettoskulden i relation till rörelseresultatet före avskrivningar (ebitda) är i nuläget 2,1 gånger, och är därmed strax under målet om en nivå på högst 2,5 gånger. Skuldsättningen innebär därmed inga större förvärv i närtid. Med målet att dela ut 50 procent av nettovinsten i utdelning bedömer vi att utdelningen för i år hamnar på drygt 3 kronor, motsvarande en direktavkastning på 3 procent.
På risksidan finns bolagets cykliska exponering och stora Europaberoende. Vid finanskrisen försvann nästan en tredjedel av omsättningen. Kortsiktigt påverkar fordonsindustrins investeringsplaner, men företagsledningen med vd Thomas Widstrand i spetsen har varit duktiga på att hitta nya tillväxtområden och kundbasen är väl diversifierad.
Med bibehållen marginal nästa år och en tillväxt i linje med marknaden värderas aktien till ev/ebit 11 och p/e 13, vilket innebär en rabatt relativt börsen som helhet, men samtidigt något över andra bolag med stor fordonsindustriexponering likt Bulten. Troax premie är dock motiverad.
Uppbackad av en god orderingång är aktien intressant kortsiktigt. Långsiktigt innebär aktien en exponering mot den intressanta automations- och robottrenden som når allt fler industrier utöver fordonsindustrin. Positivt är också att Gustaf Douglas Latour gått in som huvudägare med 30 procent av aktierna. Det är ett kvalitetstecken och talar för att äga aktien även långsiktigt. Köp med riktkursen 125 kronor om ett år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.