Richemont ökade försäljningen 14% i Q1

Schweiziska lyxjätten Richemont redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Richemont ökade försäljningen 14% i Q1 - Curatedition_Cartier_New-Culture-of-Design-Campaign_Feature
Foto: Cartier

Omsättningen steg 14,4 procent till 5 322 miljoner euro (4 654). Ökningen var 19 procent i konstanta växelkurser.

“Utvecklingen drevs av högre försäljning i nästan alla regioner och distributionskanaler och alla affärsområden”, skriver Richemont, som bland annat äger Cartier, Panerai, Van Cleef & Arples, Chloé och IWC.

I Asien-Stillahavsområdet noterade bolaget en återhämtning som räckte för att motverka en mer dämpad utveckling i Americas-regionen.

Försäljningen i Asien-Stillahavsområdet var upp hela 32 procent under perioden, att jämföra med en minskning på 4 procent i Americas. På annat håll i Europa, Japan och Mellanöstern/Afrika steg försäljningen med 10, 6 och 14 procent.

Sett till dsitributionskanaler steg den fysiska försäljningen med 19 procent, medan e-handeln var lägre med -1 procent.

Richemont, MEUR Q1-2023/2024 Q1-2022/2023 Förändring
Nettoomsättning 5 322 4 654 14,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SciBase