”Rest-Securitas köps upp”

Det blir allt nervösare bland kostymerna som sitter i oktoberottan och stirrar på skärmarna framför sig i väntan på börsens öppning. De vattenkammade står upp till knäna i rapportfloden och än så länge är den halvljummen. Framför allt bland småbolagen finns det gott om isbitar.

– Getinge ser mörkt ut. De smyger ut dolda vinstvarningar gång på gång utan att någon upptäcker det. Sardus ser också riktigt illa ut. Tidigare trodde man att charken var problemet men nu är det smörgåsarna och salladerna som är sorgebarnet, säger en missnöjd finsmakare som också suckar över Gunnebos vinstvarning i måndags.

En annan noterar syrligt att “Nexus förlorar 50 öre på varje omsättningskrona vilket är rätt magstarkt i den här konjunkturen”.

Och när IFS kommer på tal skiftar en av Golvets lunchgäster över i samma röda färg som hummerklon på tallriken:

– De lovar och lovar men levererar inte. Nu har det gått ytterligare ett kvartal utan att de tjänar pengar. Och så smög de ner prognosen i Q-trean. Det ser mycket osäkert ut inför nästa år, säger vår vän och väser “sälj” i mobilens headset.

Det finns dock ljuspunkter. “Securitas-barnen” Direct och Systems är populära byten bland förvaltare.

– De kan bli nya Assa Abloy, tror en som har köpt på sig.

Avknoppningarna pekas ut som tänkbara uppköpskandidater, men en som räknat på saken tror på ett annat scenario.

– Det är snarare Rest-Securitas som är en klockren uppköpskandidat. Douglas och Schörling vill nog inte släppa de små bolagen, det är ju tillväxtföretag. Gamla Securitas kan de dock säkert tänka sig att kliva av. För en köpare är det också en attraktiv affär. Eftersom kontanthanteringsverksamheten inte är såld kan den krängas och göra att kalkylen är i princip hemma omgående.

Och självklart snackas det om lastbilssåporna Volvo och Scania.
I veckan bekräftades att Cevian och Parvus lagt ihop sina aktier i ett bolag, och att de tillsammans därmed skulle bli näst största ägare och kvalificera sig för valberedningen i Volvo.

– Det kommer att bli stökigt vid månadsskiftet, när ägarlistorna kommer ut. Det är inte alls säkert att Cevian får en plats i valberedningen. Andra aktörer som AP-fonder med flera kan också lägga ihop sina aktier för att stoppa Gardell, säger en centralt placerad på aktiemarknaden.

– Man ska inte vara så säker på att institutionerna ställer sig bakom Gardell. Tonläget från hans sida har varit lite för högt, jag tror att många minns att han skadade styrelsearbetet i SCA, säger han.

I svensk-tyska thrillern Scania är turerna nu så många att finns tillräckligt material för en dvd-box.

Scanias Gudfader, Leif “Don” Östling, vill som bekant för allt i världen inte få sitt lönebesked på tyska i framtiden. Relationerna mellan honom och MAN:s Håkan Samuelsson lär vara lika djupfrysta som ett paket Gorby’s piroger. Golvets källor kan berätta varför.

– Under Volvoaffären var Håkan och hans gäng på FoU entusiastiska till affären och började köra lite under täcket med Volvo-ledningen. Samuelsson lär också ha blivit lovad jobbet som chef för Volvo Global Trucks av Leif Johansson. Det tyckte Leif Östling vara illojalt och helt oförlåtligt och sedan dess är han ute i kylan, säger en insatt.

Däremot har scanianerna nu börjat ge upp hoppet om att bataljen slutar med svensk seger.

– Det lutar alltmer åt att en affär blir av. Det finns ingen riktig utväg, säger en vän med hjärtat i Södertälje.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF