Resebyråernas sista resa
Internetresebyråerna upplever en renässans. När it-yran var som störst kring millennieskiftet gick det knappt en dag utan att det damp ned ett pressmeddelande om en nystartad nätresebyrå. Målet om att vilja bli störst i Sverige och Europa upprepades som ett mantra. Sedan kom kraschen och många av nykomlingarna försvann innan de ens kommit i gång. I dag är de optimistiska tongångarna tillbaka.
![]() |
OFF-LINE: Är butikerna på väg ut?
|
– Fem procent av alla resor säljs i dag via nätet i Sverige. Om tre till fem år kommer andelen att ligga över 50 procent, säger Didrik von Seth, vd för Resfeber som är Sveriges största nätresebyrå.
Bolaget grundades 1998 och ägs i dag av amerikanska Travelocity som vid sidan av Ebookers och Expedia räknas till de stora internetresesäljarna i världen.
Favorit i repris? Nej, den här gången talar det mesta för att Seth och hans nätkollegor ligger rätt i sina prognoser.
I branschtidningen Travel News senaste sammanställning av resebyråernas försäljning 2003 framstår internetresebyråerna som klara vinnare. Resebyråbranschens totala omsättning sjönk med 12 procent till 26 miljarder kronor jämfört med året innan. Samtidigt nästan fördubblade de sex största nätresebyråerna sin försäljning till en miljard kronor (se tabell). Även i år räknar aktörer som Resfeber och Travelstart med liknande tillväxtsiffror.
Rädslan borta
Orsaken till den ökade nätförsäljningen är teknikmogna kunder som tappat rädslan för att betala via nätet. Nätifieringen av banktjänster och inte minst lågprisflygets fokus på internetdistribution har även det gjort sitt. Det biljettlösa resandet väntas ytterligare driva på utvecklingen.
Att nätaktörerna ökar samtidigt som övriga marknaden minskar kan förebåda en utslagning av traditionella resebyråer. Ett sådant scenario förutspåddes redan för flera år men har hittills uteblivit. Internetresebyråerna är förstås inte sena att förutse konkurrenternas snara död:
– För de traditionella resebyråerna är det definitivt slut nu, säger Stephan Ekbergh, vd för och ägare till Travelstart som i år väntas öka sin nätförsäljning från 125 till 230 miljoner kronor.
Lennart Käll, vd för Ticket som är Sveriges största privatresebyrå räknar även han med en utslagning, men främst bland de små. Att också Tickets butiker skulle vara hotade håller han inte med om. När andra stänger blir Ticket kvar och tar marknadsandelar, lyder resonemanget.
– Butiker förblir viktiga. Resor är för många en stor investering och då betalar man gärna i butiken, säger Käll.
Tunna marginaler
Men frågan är om han kan vara så säker på sin sak. Marginalerna på bolagets omsättningsmässigt största produkt, charterresorna, är små. Förr eller senare måste volymprodukten charter förpassas till nätet.
Risken är att Ticket missar tåget när det gäller nätförsäljningen. Bolaget brände sig rejält på satsningen på internetresebyrån Dreamticket under 2000. Först nu fyra år senare har Ticket på allvar börjat ta upp kampen på nätet igen. Resebyråkedjans internetförsäljning är dock fortfarande mycket klen. Av flygbiljetterna handlar det om åtta procent och för chartern om några procent.
Då ska man veta att Tickets leverantörer (charterarrangörerna som genom sin egenförsäljning även är konkurrenter) säljer betydligt mer via nätet. Fritidsresegruppen i Sverige är uppe i 20 procents nätförsäljning motsvarande en halv miljard kronor. Ökningstakten ligger på 40 procent per år. Risken för att Ticket tappar försäljning till charterbolagens nätbokningar är överhängande.
– Totalt sett har resebyråernas andel av vår försäljning minskat. För resebyråerna handlar det nu om att erbjuda mervärde till kunderna, säger Johan Lundgren, vd för Fritidsresegruppen i Norden.
Konkurrens hotar även från flygbolagens egen nätförsäljning som drastiskt kan minska distributionskostnaderna för biljetter.
Mål om 40 procent
I dag ligger nätförsäljningens andel för kärnbolaget Scandinavian Airlines på cirka 20 procent. Målet är 40 procent. Hos SAS i Sverige kommer cirka 15 procent av biljettintäkterna från egna distributionskanaler. Här har internetförsäljningens andel ökat från 20 procent i början av året till aktuella 52 procent.
Merparten av biljetterna säljs fortfarande via resebyråer. Här har dock nätresebyråer som Resfeber blivit en tydlig tillväxtfaktor, berättar Lennart Johansson, försäljningschef för SAS Sverige.
Ticket försöker möta utvecklingen med en satsning på paketresor som kunden själv syr ihop på nätet. Målet är att öka försäljningen av produkter som hotell, hyrbilar och försäkringar med betydligt högre marginaler än charter och flyg. En trend som flera nätaktörer har hakat på.
Även om nätresebyråerna glänser med höga tillväxtsiffror har vinsterna varit magra eller uteblivit. Bolag som Resfeber ursäktar sig med höga utvecklings- och marknadsföringskostnader. Men det är bara halva sanningen. Bakom kulisserna sköts nämligen fortfarande en stor del av arbetet manuellt. För Ticket handlar det om att inte hamna i samma kostnadsfälla.
_______________________________________
Bara början på nätförsäljningen
I Sverige finns det i dag cirka 150 resebyråer med sammanlagt 550 försäljningsställen (butiker och inhousebyråer). Branschen sysselsätter 3 800 personer och omsatte i fjol 26 miljarder kronor. En stor del av omsättningen kommer från affärsresebyråerna som domineras av Nyman & Schultz (American Express) och BTI Nordic. Bland privatresebyråer är Ticket största spelare.
Med fem procents andel av försäljningen väntas nätresebyråerna stå inför en period av kraftig tillväxt. I USA ligger motsvarande siffra på 15 procent. Analysföretaget Forrester Research spår i sin prognos för online-försäljningen av resor i Europa en genomsnittlig ökning på 35 procent per år. 2009 väntas nätets andel av den totala reseomsättningen ha ökat till 21 procent.
Nätaktörerna själva räknar med en andel på uppåt 50 procent fram till 2011. Enligt Forrester är resor den produkt som säljer mest på nätet.
Flera av de svenska internetaktörerna ägs av utländska företag. Mr Jet ingår numera i Londonbaserade Ebookers med verksamhet i 11 europeiska länder. Resfeber ägs av Travelocity som är en av de ledande internetresebyråerna i USA. Travellink kontrolleras av spanska Amadeus som är stor inom resebokningssystem.
Källor: Svenska Resebyråföreningen, AFV
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.