Resebyråer på nätet överlevare i dotcom-döden

E-handelskrisen skördar allt fler offer men drabbar inte resebyråerna på nätet. Istället utmålas de som e-kraschens överlevare enligt en färsk amerikansk undersökning. De närmaste åren spås marknaden i Europa öka med 300 procent, och svenska aktörer som Spray-ägda Mr Jet och Resfeber räkna med lönsamhet redan i år.

Att resebranschen blir nästa ljusglimt i det annars så kompakta e-handelsmörkret har den senaste tiden slagits fast i många amerikanska branschtidningar. Möjligheterna att söka information och boka elektroniskt vinner mark och amerikanska Travelocity, knutet till American Airlines, meddelade häromdagen att man kommer att gå med vinst andra kvartalet nästa år.

Fortfarande finns stora skillnader mellan den amerikanska och den europeiska marknaden; den europeiska resemarknaden utgörs till exempel till stor del av charterresor medan den i USA handlar om reguljära biljetter, och de europeiska flygbolagen har ett mer komplicerat rabatt- och provisionssystem av sina amerikanska konkurrenter. Ändå ser trenden ut att vara på väg över Atlanten. Enligt en färsk undersökning från amerikanska analysföretaget Phocus Wright kommer marknaden för reseförsäljning över nätet att växa med 300 procent de närmaste två åren, för att i slutet av 2002 vara värd cirka 100 miljarder kronor i Europa.

Stora branschaktörer som till exempel SAS har den senaste tiden intensifierat arbetet med sina nätsatsningar; internettjänster för reseköp, passagerarinformation via mobiltelefoni, olika WAP-applikationer och självbetjäningssystem.

Och börsnoterade resekoncernen Ticket lanserade nyligen dotterbolaget Dreamticket, som man äger 50 procent av, i Storbritannien.

”Nätsatsningar är en oerhört viktig del av vår totala strategi. Vi måste ha en ordentlig närvaro i alla kanaler där försäljning bedrivs; i butiker, på telefon och på nätet”, säger Tickets VD Dag Tveterås som menar att Sverige är bland de länder som kommit längst i Europa vad gäller resor på nätet.

”Generellt sett ligger Europa fortfarande en bit efter USA, men marknaden för internetanvändning mognar hela tiden vilket innebär att det blir lättare för folk att anamma nya beteenden. Dessutom sker hela tiden förbättringar vad gäller betalningsrutiner och säkerhet på nätet, vilket är viktigt eftersom det fortfarande får många att känna sig osäkra.”

Dreamticket har en ambitiös expansionsplan och siktar på att finnas på sju europeiska marknader inom två år. ”Vi har en organisation i Tyskland även om försäljningen inte har kommit igång ännu, och vi för som bäst diskussioner med ett antal partners för att finansiera satsningen”, säger Dag Tveterås.

På nätresebyrån Mr Jet, till 85 procent ägt av Spray Ventures, går man den motsatta vägen. De europeiska expansionsplanerna har bromsats, och man har sparkat folk från Norgekontoret som numera styrs från Sverige, men enligt VD Henrik Kjellberg går försäljningen över förväntan och under år 2000 omsatte bolaget cirka 90 Mkr. ”Vi känner inte av någon nedgång, tvärtom. Volymerna ökar i hela branschen och för vår del ligger orderingången den här månaden runt 10 Mkr vilket är två-tre gånger så mycket som motsvarande period förra året. Om ökningarna håller i sig bör vi uppnå lönsamhet under innevarande år.”

Även det betydligt mindre Resfeber, ägt av bland andra Scandinavia Online, Inter Ikea och Catella IT, som under 2000 omsatte cirka 25 Mkr, flaggar för hög försäljning även om de är hemliga om sina siffror. Den senaste tiden har ett antal förvärv gjort, som en del i strategin att bli ledande i Norden på privatresor.

”Vi ser hela tiden tecken på att användningen av nätet ökar vid reseköp, annars kulle vi inte satsa som vi gör”, säger Sofia Hagelin, grundare av resfeber och vice VD i bolaget. Går allt enligt planerna räknar hon med gå med vinst under andra halvåret i år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.