Renault
Renaults försäljning ökade 9% förra året
Försäljningen har ökat för första gången på fyra år, enligt ett pressmeddelande.
Försäljningen föll med 5,9 procent under 2022, efter att ha satt ett försäljningsrekord på 3,88 miljoner bilar under 2018.
Renaults flaggskeppsvarumärke Renault ökade sin försäljning med 9,4 procent under 2023, medan lågprisvarumärket Dacia ökade med 14,7 procent.
I Europa tog bolaget marknadsandelar och växte med 18,6 procent. Enligt Renault växte marknaden med 13,9 procent. Renault är nu den tredje största biltillverkaren i regionen, skriver bolaget.
Renault presenterar även en prognos för 2024.
“År 2024 förväntas fordonsmarknaderna i Europa och Latinamerika vara stabila, medan Eurasien förväntas minska med 11 procent”, skriver bolaget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.