Rekordsnabb nedläggning av Bonniersajt
”Det är en missuppfattning att just de här projekten ska ha varit våra största satsningar. Huvudspåret har hela tiden varit att våra olika varumärken ska stå på egna ben”, säger Anki Ahrnell, VD på Bonnier.net.
Bonniers lägger ner livsstilssajten Avida bara två månader efter att projektet lanserats i Danmark, och en månad efter att den svenska versionen presenterades i mitten av februari.
Som förklaring till nedläggningen anges en vikande annonsmarknad och dessutom svårigheter med att locka fler samarbetspartner till projektet.
”Avida var tänkt som ett paraply där fler tidningar inom och utanför Bonnierkoncernen skulle ingå, men vi har sett att det var svårt att få andra tidningsnamn med i ett gemensamt bolag”, säger Søren Hyldgaard, VD för Bonnier Web Publications, till Rapidus.
Avida, som var tänkt består av material från bland annat I Form och Men’s Health, hade 12 anställda. Fem av dessa har sagts upp och sju får andra uppdrag inom Bonnier Publications.
Exakt hur mycket satsningen kostat är inte offentliggjort. Enligt Rapidus handlar det om ”ett tvåsiffrigt miljonbelopp”, som huvudsakligen gått till att betala de Tietoenator-konsulter i Danmark som utvecklat sajtens tekniska plattform. Soren Hyldgaard bedömer dock de ekonomiska förlusterna som ”ganska små” och poängterar att tekniken kommer att återanvändas för att ta andra tidskrifter ut på nätet.
Under förra året blev Bonniers befintliga, eller snarare icke-befintliga, satsningar på internet föremål för stor kritik och anklagelser om att ha ”missat tåget” vad gäller nya medier. Så sent som i januari stod två omfattande lanseringar för dörren; portalen Koll.se och Avida. Dessutom jobbade man intensivt med att att profilera och marknadsföra Dagens Debatt och den redan tidigare sjösatta Kvinnor.net.
Idag är samtliga nedlagda. Nyligen gjorde uppgifter även gällande att satsningen på Red Elvis, som skulle bli Bonnier Entertainments underhållningsportal på internet, mer eller mindre lagts ner.
På Bonnier.net, där ansvaret för flera av satsningarna legat, viftar man dock bort såväl tal om fiasko som strategibyte.
”Det finns inget stort övergripande strategibyte inom Bonniers vad gäller internetsatsningarna”, säger Anki Ahrnell, VD för Bonnier.net som ansvarat för flera av satsningarna.
”Det är snarare en missuppfattning att just de här projekten ska ha varit våra största satsningar. Det finns ett fåtal projekt som sorterat under Bonnier.net som experiment, bland annat Kvinnor.net och Dagens Debatt, men huvudspåret har hela tiden varit att våra olika varumärken ska stå på egna ben.”
Enligt Anki Ahrnell finns det i nuläget inga konkreta planer på nya gemensamma projekt där tanken är att samla flera varumärken.
”Skulle det dyka upp något som verkar logiskt och möjligt kommer vi naturligtvis att titta på det. Men det är inget självändamål. Däremot har vi ett par internetrelaterade projekt som vi håller på och utvärderar, till exempel en bredbandssatsning inom ramen för Bonniers Entertainment.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.