Aktieråd
Rekordmarginal från Volvo – men är den uthållig?
Även om Volvos resultat kom in marginellt under förväntan så gladdes investerarna åt urstark orderingång och höjda lastbilsprognoser för flera marknader.
För helåret nådde Volvos justerade rörelsemarginal 8,9 procent – den högsta nivån sedan personbilsdivisionen såldes till Ford 1999.
I samband med konjunkturtoppen 2011, innan eurokrisen, nådde Volvo nästan lika högt vid 8,7 procent.
Diagrammet nedan visar Volvo marginalhistorik från 1999 till och med 2017 med prognoser för 2018 och 2019 från SME Direkt. Analytikerna räknar med att lönsamheten stärkts något under såväl 2018 som 2019. Om den goda globala konjunkturen håller i sig är det knappast orimligt. Men vad händer när konjunkturen väl dyker?
Volvos problem har alltid varit att lönsamheten viker ner sig för mycket när konjunkturen försämras. Att bolaget levererar god lönsamhet när världsekonomin är stark är inget nytt.
Affärsvärlden har tidigare ifrågasatt om Volvos lönsamhet verkligen hamnat på en uthålligt högre nivå och har sedan i våras en neutral vänta-rekommendation på aktien. Att Christer Gardell på aktivistfonden Cevian, som under många år talade om en tvåsiffrig marginal i Volvo, nyligen sålde sin stora aktiepost till kinesiska Geely ökar inte direkt optimismen.
Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter:@AFV_analysplus
Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på:analysplus@affarsvarlden.se
!function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(“script”)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement(“script”);r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);
‘>
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.