Rekordmånga nya hundar och reviderade mål

I maj slogs nytt rekord med 6 894 nyregistreringar av hundar i Sverige. Det är en trend som fått husdjurskedjan Musti att skruva upp målen.
David Rönnberg, VD för Musti
David Rönnberg, VD för Musti

Frågan som hänger i luften är om husdjurstrenden avtar när, eller om, corona släpper greppet. Än så länge finns inga sådana tendenser i Jordbruksverkets statistik. Tvärtom fortsätter antalet nyregistreringar av exempelvis hundvalpar att stiga.

I Sverige finns idag över en miljon hundar och i maj i år slogs nytt rekord med 6 894 nyregistreringar. Visserligen är maj och sommarmånaderna en populär tid att skaffa hund då folk är lediga, likväl är det nytt rekord och hittills under 2021 har antalet nyregistreringar legat högre jämfört med motsvarande period 2020 och 2019.

Rekordregistreringarna har fått Helsingforslistade husdjurskedjan Musti Group att skruva upp de finansiella målen. År 2024 ska Musti uppnå 500 miljoner euro i försäljning. Det tidigare målet var 350 miljoner euro år 2023. Det är inte bara i Sverige som antalet nyregistrerade valpar skjuter i höjden, även i Norge och Finland.

”Alla hundvalpar som registreras nu kommer ju finnas på marknaden de kommande tio åren. Med valparna kan vi förutspå vilka behov som finns framåt. Trenden att ta hand om sina djur som familjemedlemmar gör också att vi ser fler möjligheter nu. Vi vill framför allt skapa ett ekosystem som innefattar hela livscykeln, säger David Rönnberg, VD för Musti Group.

Swedencare Musti Group Vimian
Börskurs SEK 106,4 EUR 31,12 SEK 91,8
Börsvärde 11 926,9 MSEK 10 551,9 MSEK 36 111,8 MSEK
Noteringsår 2016 2020 2021
Utveckling sedan notering 2950% 202% 17%
P/E 178,46 46,68
Största ägare Håkan Svanberg & Co Healthcare AB Mandatum Life Insurance Fidelio Capital
Lista First North Helsingfors Mid cap First North
VD Håkan Lagerberg David Rönnberg Fredrik Ullman
Branch/subkategori Produkter inom djurhälsa, foder Husdjursbutiker Läkemedel och tekniska lösningar
Omsättning 2020 239, 9 MSEK 2877,3 MSEK 720,3 MSEK
Resultat 2020 60,4 MSEK 301,5 MSEK 235,7 MSEK
Källa: Avanza samt bolagens årsredovisningar. Data inhämtat 29 juni 2021.

Att betrakta djuren mer som en familjemedlem innebär också att man spenderar mer pengar på sina husdjur.

”Man ger dem på bättre kvalitetsfoder och så vidare. Vårt koncept är ännu mer fokuserat på det som kallas djurföräldrar nu än tidigare”. Mustis intäkter består ungefär till hälften av mat, till hälften accessoarer. Produkterna säljs genom egna butiker, i Sverige Arken Zoo, och digitalt. Främsta konkurrenter återfinns inom dagligvaruhandeln.

”Men de fokuserar mer på att man ska mata djuret, det är lite mer lågprismat. Vi rör oss mer i premiumsegmentet. För dem är djur inte ett prioriterat område,” säger David Rönnberg.

Vad gäller tjänstedelen lanserade Musti nyligen en egen försäkringslösning, och ska satsa mer på utbildningar, såväl fysisk som digital träning. I planerna ligger även utvecklandet av en plattform som ska påminna om Hemnet för uppfödare i varje land.

”Jag vill att Arken Zoo ska bli en one stop-solution för kunden. Nu har vi valt att inte gå fullt ut i veterinärbranschen ännu men det är mycket möjligt att vi kommer etablera fysiska veterinärkliniker i storstäderna framöver”, säger David Rönnberg.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Stock Market