Mag Interactive
Rekord för Mag Interactive – vänder till förlust
Omsättningen steg 39,4 procent till 97,3 miljoner kronor (69,8). Den ökade försäljningen hänvisas till den stabila utvecklingen inom bolagets livespel och framgångsrika investeringar i användarförvärv, UA.
Dagliga aktiva spelare (DAU) sjönk till 1,2 miljoner stycken (1,5), månatliga aktiva spelare (MAU) minskade till 3,5 miljoner (5,0), månatliga unika betalande spelare (MUP) ökade till 52 miljoner (47) och genomsnittlig intäkt per daglig användare (ARPDAU) steg till 7,8 US cents (5,7).
Ebitda-resultatet blev 0,0 miljoner kronor (17,1). Lönsamheten pressades av betydande investeringar i UA. De ökade till 51 miljoner och var de största hittills för ett enskilt kvartal, uppger vd Daniel Hasselberg i rapporten.
Rörelseresultatet blev -13,8 miljoner kronor (4,0).
Resultatet efter skatt blev -11,2 miljoner kronor (3,7).
Resultat per aktie hamnade på -0,42 kronor (0,14).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -9,7 miljoner kronor (11,2).
Mag Interactive, Mkr | Q1-2022/2023 | Q1-2021/2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 97,3 | 69,8 | 39,4% |
EBITDA | 0,0 | 17,1 | |
EBITDA-marginal | 24,5% | ||
Rörelseresultat | -13,8 | 4,0 | |
Rörelsemarginal | 5,7% | ||
Nettoresultat | -11,2 | 3,7 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,42 | 0,14 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -9,7 | 11,2 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.