Reklam
Reklaminvesteringarna väntas öka
Det framgår av ett pressmeddelande.
Prognosen för 2014 är i princip oförändrad och uppgår till 1,6 procents tillväxt relativt 2013. Detta motsvarar en omsättning på 31,9 miljarder kronor.
Reklammarknadens utveckling påverkas av allmänekonomin och av strukturella förändringar. Konjunkturbedömare ger en förhållandevis samstämmig bild av ett stabilt allmänekonomiskt läge under de två åren som behandlas i prognosen. Effekterna av strukturomvandlingen från tryckt till digital media är fortfarande påtagliga på marknaden men IRM har sett en minskning av tappen hos vissa printkanaler under slutet av 2013 och början av 2014, heter det.
“Vår bedömning är att under 2014 som helhet växer reklammarknaden med 1,6 procent, säger Madeleine Thor, vd på IRM. Det första kvartalet var relativt starkt, vi räknar med att resten av året blir något svagare, med undantag för det tredje kvartalet då riksdagsvalet drar upp förväntningarna för många reklamkanaler, däribland utomhus, gratistidningar och direktreklam. För 2015 räknar vi med ungefär samma tillväxttakt och det är framförallt ett stabilt allmänekonomiskt läge som borgar för detta”, fortsätter Thor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.