”Reinfeldt har inte varit här”

Sebastian Siemiatkowski anser att synen på entreprenörer i Sverige har förfinats sedan han var med och grundade betaltjänstföretaget Klarna år 2005.

– Just när vi drog i gång kom en undersökning i tidningen Connoisseur som frågade sina läsare varje år vilket som var finast: att tjäna ihop en förmögenhet eller att ärva en. Det året var första gången som läsarna tyckte det smällde högre att tjäna pengarna själv, säger han.

Men på Handelshögskolan i Stockholm, där Siemiatkowski gick på den tiden, tänkte sig nästan alla studenter en framtid på en stor bank i London eller som managementkonsulter. De som, likt Klarna-grundarna, satt i skolans inkubator sågs som lite udda.

Det har skett förändringar på den punkten också, men inte tillräckligt. Överhuvud taget tycks betalningsbolagets vd uppfatta kulturen som det kanske största hindret för att skapa fler tillväxtföretag i Sverige.

– Klarna hade i flera år svårt att rekrytera talanger, i synnerhet sådana som hade några års erfarenhet. Och jag ser samma tendens i de startup-bolag där jag är med som affärsängel i dag.

Han tycker att debatten om det svenska tillväxtklimatet delvis fokuserar på fel saker, som att det är för mycket byråkrati kring nya företag.

– Det där är ju ärligt talat inte ett jätte­stort problem. En entreprenör som inte orkar fylla i en blankett kanske ska fundera över om han verkligen ska driva bolag. Samtidigt är det ju inte fel att staten försöker förenkla. Samhällsekonomiskt är det bra.

Om Las och anställningsskyddet säger han att de visserligen känns otidsenliga, men att reglerna inte drabbar Klarna särskilt hårt eftersom personalen är ung, och det är ett betydligt större problem att få tag i och behålla rätt folk än att bli av med felrekryteringar.

– Fast jag tycker att det är intressant i Sverige att om IFK Göteborg förlorar tre matcher så är det kulturellt accepterat att ropa ”sparka tränaren” eller ”gör er av med målvakten”. Men när en anställd i ett vanligt företag underlevererar, då är det tabu att prata om att ändra rollen.

Något oväntat pekar Siemiatkowski i stället ut lagen om offentlig upphandling, LOU, som ett stort problem för näringslivet i allmänhet och riskkapitalbolagen i synnerhet. Skälet är att de offentliga inköparna nästan uteslutande går på pris, även när de upphandlar avancerade tjänster som vård och omsorg.

– Om vi skulle använda LOU till att köpa in tjänster till Klarna skulle det gå fullständigt åt pipan. Vi skulle aldrig drömma om att bara titta på prislappen om vi exempelvis köper in it-tjänster, säger Siemiatkowski.

– Tyvärr tror jag inte man vinner några val på att prata om att reformera LOU.

Så tycker han att svenska politiker måste bli bättre på att hålla fram tillväxtföretag som goda exempel. Han nämner England som ett föredöme.

– Jag tror det säger något att vi har blivit bjudna till Downing Street ett par gånger, även om vi inte har haft möjlighet att gå dit. Men vi har inte blivit bjudna till Rosenbad. Och varken Fredrik Reinfeldt eller Annie Lööf har varit här.

 

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Stock Market